- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
58

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

syndmedvetande, kunde icke öfvervinnas, den förlorade
enheten och harmonien icke återställas, den stränga
monoteism, till hvilken mosaismen omsider gestaltat sig, icke
upprätthållas, utan genom det antagande, att striden ej

fel för hundratals år fram och tillbaka i tiden, samt afslöjar
sig därmed som ett af de mest vördnadsvärda monument man
äger om forntida visdom. Sedermera har Oppert å sin sida
visat, att de siffertal, hvarmed Set hlifvit insatt i taflan,
åvägabringar öfverensstäniimelse mellan den bahyloniska och den
hebreiska tideräkningen för skedet mellan världens skapelse
och syndafloden, när man nämligen låter mån-sosserna i den
förra motsvara veckorna i den senare. Äfven den kaldeiska
skapelseperioden, 168 myriader år, har sin motsvarighet i de
168 timmar, som skapelsen med sin påföljande hvilodag inta-
ger i Genesis.

Detta i all korthet om det assyrisk-babyloniska
inflytandet. Vi återvända till det persiska.

Hvad särskildt angår den transscendenta messiasidéen,
torde icke heller den hafva utvecklat sig ur sin nationella po-
litiska kärna, utan att zoroasterläran därtill i någon mån
medverkat. I persernas religionsurkund finner man läran om Mithra,
Ormuzds son, som i tidens fullbordan skall nedkomma till
jorden och störta Ahrimans välde; i den äldre rabbinska och
kabbalistiska litteraturen omtalas en ängel med det greciserade
namnet Metatron såsom varande det första af Gud skapade
väsen, en furste öfver alla änglar (likasom Mithra är furste
öfver Izeds), Satans förnämste bekämpare (likasom Mithra är
Ahrimans), mänsklighetens förespråkare hos Gud och
öfverbringaren af dess böner (liksom Mithra frambär Ormuzd-tjä-
narnes böner), samt slutligen (alldeles som Mithra) regnets och
frukbarhetens gifvare. Metatron säges af de rabbinska
kommentatorerna vara åsyftad, där det talas om förlossaren (Gen.
48: 16), ansiktets ängel (Es. 63: 9) och förbundets ängel (Mal.
3: 1). Innan rabbinernas kommentarer gjorde namnet
Metatron bekant, synes det bafva varit ett bland de änglanamn,
som bevarades inom kabbalisternas mystiska skola, hvars ålder
är vida högre än den judiske historieskrifvaren Grätz antager.
Kabbalisterna begagnade det, likasom andra namn, för sina
uträkningar. De funno t. ex., att den ängel, om hvilken Gud
sade: «mitt namn är i honom », var Metatron, ty summan af
bokstäfverna i Guds namn Schadai (d. ä. allsmäktig) är lika
med summan af bokstäfverna i Metatron, då första bokstafven
alfabetet får värdet 1, andra 2 o. s. v. Det i Daniels bok

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free