- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
59

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skall räcka ständigt - att Jahvehs makt och kärlek
ändtligen skola göra sig gällande genom det ondas
besegrande och människosläktets förlossning ur dess kedjor.

Men hvem hade Jahveh utsett till att fullgöra detta
stora verk? Hade han icke genom profeternas mun lofvat
sitt förbundafolk frälsning genom en telning af Jesse rot?
Hade han icke utkorat en furste af Davids stam till att
grundlägga en era af frid och lycka för hela
världskret-

framträdande populära namnet på samme ängel är Mikael.
Rabbinska kommentatorer förklara uttryckligen, att med
Metatron menas densamme som Mikael. Men lika ofta låta de veta,
att Metatron är Messias. Samma ämbete som änglarnas furste
och människornas förespråkare bekläder äfven han. Metatron,
Mikael och Messias äro i den ursprungliga föreställningen ett.
Först senare göres en skillnad mellan Israels skyddsängel och
Israels kommande förlossare. Den senare blir förmer än
änglarna; han blir, som vi få se, idealmänniskan. I Henochs bok
äro de bestämdt åtskilda. Däremot möjligen ännu icke i
Daniels; ty den obekante, som vid domen kommer i himmelens
sky «såsom en människas son», och åt hvilken välde, ära och
rike gifves, är troligen densamme som den sedermera omtalade
«store fursten Mikael, som förestår Israels folk», och genom
hvilken «Guds heliga folk skall fritt varda» för att därefter
erhålla «riket, makten och väldet» bland nationerna. Att den
obekante liknar «en människas son» har säkerligen ej den
mening, hvari detta uttryck sedermera togs; äfven ängeln Gabriel
kallas i samma bok «en man», och ängeln, som tyder Daniels
fjärde syn, är «lik en människa». Dessa beteckningar torde
blott afse att skilja Mikael-Messias och de bägge andra
omtalade änglarna från de öfriga kring Jahvehs tron varands
änglaväsendena kerubim och serafim, som icke likna människor,
samt från ofanim, som, egentligen betydande hjulen bakom
Jahvehs kerubspann, redan vid denna tid voro personifierade
och ansedda för en särskild änglaklass. Föreställningen, att
Mikael är Messias, utplånades väl snart ur medvetandet; men
hade emellertid underlättat den rent politiska messiasidéens
utveckling till dess senare transscendenta gestalt. Därtill
bidrog älven själfva Daniels bok, som lätt underkastade sig en
annan tydning, och hvars uttryck «lik en människas son» då
togs som bevis för den sats, att Messias, om hvilken det brukas,
är den himmelske Adam eller idealmänniskan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free