- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
60

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sen? Måste icke således den bidade Messias, den politiske
befriaren, vara densamme som demonernas besegrare, den
onda principens tillintetgörare, den etiske frälsaren? Detta
antagande låg dess närmare till hands, som för de fromme
israeliterna det onda hufvudsakligen framträdde i formen
af förakt för den heliga lagen och fiendskap emot Guds
förbundsfolk, hvilket förakt och hvilken fiendskap den
davidiske ättlingen ju var bestämd att straffa. Så
förandligades föreställningen om Messias, och med den nationelle
hjältens hägrande skepnad sammansmälte bilden af en
med öfverjordisk makt utrustad världsförlossare.

Härmed hade messiasidéen hunnit sitt andra
utvecklingsstadium men tillika behäftats med en åtminstone
skenbar motsägelse, som måste lösas. Kunde man nämligen
antaga för sannolikt, att han, hvilken Gud skulle
bekläda med denna öfverjordiska makt, vore blott en
stoftets son, en dödlig människa? Vore han icke snarare en
ängel, ja fursten för alla änglar, denne Mikael, som ju ifrån
begynnelsen varit Israels förespråkare hos Gud? I själfva
verket fanns en sägen, som styrkte detta antagande (se
föregående not), och de, som voro förtrogna med
österlandets visdom, hade åtskilligt att därom förtälja. Men å
andra sidan hade profeterna uttryckligen förklarat, att
han skulle vara människa, barn af en kvinna, ättling af
Davids hus. Inkarnationsbegreppet, som kunde försonat
motsägelsen genom att låta Mikael på den mänskliga
födelsens väg ikläda sig köttet, var ännu för judarna
främmande. Visserligen vidhöllo folkets lärare i synagogorna
och det stora flertalet af utläggare den nationella
föreställningen om Messias’ mänsklighet och härkomst från David;
och i den höga mission, som Gud anförtrodde människan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free