- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
65

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som en handling i tidsmoment; så gjorde sig den
föreställning gällande, att ljuset, det första väsen, som af
skaparens varde (Gen. 1: 3) frambragtes, var att uppfatta
ej blott som det fysiska ljuset, genom hvilket urmörkret
öfver vattnet skingrades, eller som det andliga ljuset,
hvilket uppenbarar sig som förnuftslagar i naturen och
människorna, utan ock som det personliga ljuset,
urmänniskan, prototypen, till likhet med hvilken
människornas barn hafva att sträfva för att förverkliga det namn,
med hvilket de blifvit uppkallade och som företrädesvis
är hans: Guds son. Och då hvarje väsende eller idé,
efter dess ordning i skapelsekedjan, betraktades som en
genomgångspunkt för alla efterföljande, men Messias är
den första idéen, det första af de skapade väsendena, så
utbildade sig det talesätt, att likasom allt är skapat af
Gud, så är ock allt skapadt genom hans förstfödde son,
såsom ock till honom, eftersom alla skola sträfva att
varda honom lika. På detta syfta ock de judiska
kabbalisternas uttryck, att han är »ljusets kanal» och
»skapelsens förmedlare».

Den ordning, i hvilken den intelligibla världens
väsenden framgått genom hvarandra utur den skapande
urgrunden, får emellertid ingalunda antagas vara densamma
i hvilken själarna nedstiga i sinnevärlden och i historien
uppenbara sig som en kedja af släkten. Hade så varit,
skulle Messias äfven blifvit den första jordmänniskan och
i sinnlig mening stamfader för människosläktet. Så är
det likväl icke. Han tvärtom är den siste af alla, som
ikläder sig köttet, ty efter hans ankomst förestå, såsom
profeterna bådat, de dödas uppväckelse, yttersta domen
och det eviga riket, hvari födelse och död ej mer skola


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free