- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
66

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

råda. Fördenskull kalla honom Jalkuth Rubeni och andra
rabbinska skrifter »den yttersta människan», »den
andre Adam». I motsats till den jordiske förste Adam,
genom hvilken synden och döden kommo i världen och
Ahriman-Satan fick makt öfver släktet, kallas Messias
ock »den himmelske Adam» . Att den jordiske hade sin
prototyp i en himmelsk, därpå funno de rahbinska utläggarna
antydningar i t. ex. Gen. 6: 6 där det heter:

»Och det ångrade Herren, att han gjort människan
på jorden»,
hvaraf man slöt, att det ock fanns en Adam i himmelen,
samt i Gen. 1: 27:
»Gud skapade människan efter sin afbild; efter
Guds afbild skapade han henne»,
där upprepningen af samma tanke antogs hänsyfta på
den tvåfaldige Adam.
Härmed var den transscendenta messiasidéen till sina
hsufvuddrag färdig, och hennes förbindelse med logosidéen
ändrade ingenting i sak utan blott i uttryckssätt. Vi återfinna
i nya testamentets skrifter alla viktigare utvecklingsgrader
af densamma, ifrån den första, enligt hvilken Kristus
är en blott nationell befriare, intill den sista och högsta,
som betraktar den etiske förlossaren, idealmänniskan,
hans öfversinnliga förhållande till Gud och idévärlden
samt tänker honom som skapelsens begynnelse och historiens
slutpunkt. Dessa grader, ehuru uppkomna efter
hvarandra, utträngde dock icke den ena den andra utan
förefunnos alla vid Jesu tid som Judafolkets olika bildningslager.
Medan de tre första evangelisterna (de s. k.
synoptikerna, Matteus, Markus och Lukas) återspegla
messiasidéen, sådan hon lefde hos den stora massan och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free