Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
framställdes i synagogornas populära föredrag, återfinna
vi däremot hos Gamaliels lärjunge Paulus den spekulativa
uppfattning, hvilken gjorde sig gällande inom de
lärda rabbinskolorna, samt slutligen hos författaren till
Johannesevangeliet samma uppfattning förbunden med
logosidéen. Ej blott att Paulus’ framställningssätt har
största likhet med de gamla rabbinernas; man igenkänner
ända till ordalagen deras läror hos honom. Så möta vi
t. ex. den ofvan påpekade rabbinska läran om en himmelsk
och en jordisk Adam i Paulus’ första bref till
Korinterna (15 kapitlet), där det heter:
»Där är en sinnlig lekamen, och där är en and-
lig lekamen. Så är ock skrifvet:* Den första människan
Adam vardt till en lefvande själ; den ytterste
Adam till en lifgifvande ande. Men icke först det
andliga, utan det sinnliga, sedan det andliga. Den
första människan af jord jordisk; den andra människan
af himmelen. Sådan som den jordiska, sådana
ock de jordiska, och sådan som den himmelska, sådana
ock de himmelska.»
Vidare finna vi flerstädes hos Paulus, Johannes och
Hebréerbrefvets författare den rabbinska läran om Messias
som pre-existerande och förmedlingspunkt vid skapelsen.
Med omsorg skilja de här mellan Gud, af hvilken allt
är skapadt, samt Messias, genom, uti och till hvilken
världen blifvit (jämför Kol. 1: 16, 20; 1 Kor. 8: 6;
Hebr. 1: 2), samt äro ytterligare, till missförstånds undvikande,
angelägna, att betona, det Messias själf är ett
* Enär de ord, som Paulus här citerar, icke finnas i gamla
testamentet, är det sannolikt, att han anför en rabbinsk kommentar
till Gen. 2: 7.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>