- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
79

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Vi hafva således kommit till det utslag, att enligt
Henochs bok är Messias människa och icke Gud, på
samma gång som denna bok i högre mån än de synoptiska
evangelierna och minst i samma mån som Paulus
och Johannes sträfvar att förhärliga honom och hänvisa
på hans plats i tingens kedja som det första och fullkomligaste
af alla skapade väsen. Samma utslag - vi
upprepa det gäller för hela den äldre israelitiska litteraturen:
för de större och mindre profeternas skrifter,
för den s. k. Esras fjärde bok, för alla i midraschim och
talmud förvarade minnesvårdar af den äldre rabbinska
skriftlärdomen.* Ur föreställningen, att Messias är blott
människa, men den förnämste af sitt släkte, flyta ock
alla de jämförelser, hvilka så väl rabbinerna som nya
testamentets skriftställare älska att göra mellan honom å
ena sidan samt sådana gammaltestamentliga gestalter som
Melkisedek, Moses, Aron, David, Salomo, Elias å den
andra. Så heter det t. ex. i Aboth Nathan kap. 33,
där Zach. 4: 14 kommenteras:
»Här menas (med de två oljobarn, som stå i Guds
graunskap) Äran och Messias, ty ingen visste, hvem af
bägge stod närmare Herren, intill psalmisten (110: 4)
antydde det genom orden: Herren har svurit, och det
skall icke ångra honom: ’du är en präst till evig tid
efter Melkisedeks sätt’. Däraf är tydligt, att Messias

* Bland alstren af den senare judisk-kabbalistiska litteraturen,
hvars egendomlighet ligger i hennes benägenhet att upplösa
alla fasta former samt låta begrepp och gestalter sammanflöda,
finnes visserligen en skrift, Tikkune Sohar (bihang till
det kabbalistiska källverket Sohar), där det på ett ställe (kap.
22) heter, att Messias är ett väsen med gudomligheten; men
uttrycket får ej förstås i strängaste bemärkelse, ty kort förut
(kap. 19) förklarar samma skrift Messias för en skapad varelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free