- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
80

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

såsom en präst till evig tid är för mer, än Aron, som
blott var rättvisans präst.»
I Midrasch Koheleth sammanställas Moses och Messias
såsom den förste och den andre återlösaren; på
mångfaldiga andra ställen Adam och Messias såsom syndens
upphof och syndens upphäfvare; såsom den jordiska
människan och den himmelska människan o. s. v.
Jämför med vårt citat ur Aboth Nathan följande
ställe i brefvet till hebréerna:
» Ty hvar och en öfverstepräst, af människor tagen,
varder för människorna satt öfver det Gud tillhörer,
att han skall frambära gåfvor och offer för
synderna. - Och ingen tager sig själf den äran, utan
den som kallad varder af Gud likasom Aron. Sålunda
hafver ock icke Kristus sig själf förhärligat
till att vara öfverstepräst, utan den som talade till
honom: du är min son, i dag hafver jag födt dig:
såsom han ock annorstädes säger: du är en präst till
evig tid efter Melkisedeks sätt. - Om nu fullkomlighet
vore genom det levitiska prästaembetet, hvad behöfde
ännu efter Melkisedeks ordning en annan präst
uppstå och icke efter Arons ordning? - Andra äro
utan ed präster vordna, men denne (Kristus) med ed
genom den som sade till honom: Herren hafver svurit,
och det skall icke ångra honom: du är en präst till
evig tid efter Melkisedeks ordning. Så mycket bättre
testamentes löftesman är Jesus vorden.» (Hebr. 5: 1,
4 - 6; 7: 11, 20 -22.)
Likheten mellan dessa bägge ställen är påtaglig och
har helt enkelt sin orsak (däruti, att kommentatorn i Aboth
Nathan och hebréerbrefvets författare äro lärjungar af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free