- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
82

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Messias nedstiger från den tron, som andarnas herre gifvit
honom, och Gud varder allt i allom. Då först är förverkligad
denna teokrati, af hvilken det ursprungliga israelitiska
samhället var en svag och bristfällig jordisk afbild, och till
hvilken själfva det segersälla messiasriket endast är en
öfvergång. Det var en människa - och idealmänniskan
- som borde utgöra slutpunkten i människosläktets historia;
men sedan häfdernas bok igenslagits och förseglats
med den eviga fridens insegel; sedan mänskligheten uppnått
sin bestämmelse, i det att hvarje Guds barn, hvarje
medlem i det stora brödraskapet är vorden den förstföddes
beläte lik (Rom. 8: 29); då äro de alla, såsom Messias,
härskare och skola alla regera i evigheters evighet (jämför
Uppenb. 22: 5), och öfver detta folk af konungar är icke
längre en människoson, utan Gud själf den evige högste
konungen.
»Världens nionde konung», heter det i afhandlingen
Pirke Elieser fol. 11 med hänseende till denna lära, »skall
varda Messias, och Messias skall utbreda sitt välde från
jordens ene ände till den andre. Men den tionde
konungen varder den helige högtlofvade Gud själf. Då
blir riket åter öfverlämnadt åt sin grundare, såsom
skrifvet står i Esaias (2: 17): »Herren allena skall
vara hög på denna tid» och (44: 6): »jag är den förste
och den siste: förutan mig är ingen Gud», samt
Zacharja (14: 9): »på den tiden skall Herren blott
vara en, och hans namn blott ett.»
Äfven denna åsikt återfinnes i nya testamentet, där
det läres, att Kristus, efter att hafva fullgjort de dödas
uppväckelse och domen samt besegrat sitt rikes yttersta
fiender, de demoniska makterna, nedstiger från sin tron,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free