- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
84

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kunna räddas. Redan i Henochs bok är frälsningen genom
Messias hufvudsakligen uppfattad ur denna synpunkt. Vid
domen, som Messias håller, skola de genom jordiska
kvinnors lockelser fallna änglarna (Guds söner i Gen. 6: 2-4)
bringas till sin yttersta straffort (Hen. kap. 18: 11-19
m. fl. ställen); demonerna och satanerna kastas i den eviga
elden. Just i de bägge århundradena före Kristus får
demonläran en städse växande inflytelse på sinnena: den
dualistiska väridsåskådningen drives till sin yttersta
praktiska följd, tron på djäfvulens och demoniska makters
tillvara och ingripande i de mänskliga förhållandena
förgiftar folkets inbillningskraft och härjar likt en farsot.
Det vimlar af besatta i tiden närmast före och vid Jesu
uppträdande. I samma mån som det onda växte, måste
man känna längtan efter Messias som befriare därifrån.
Också, ju mer historien nalkas tiden före Jesu lefnad,
dess mera finna vi läran om Messias såsom människosläktets
förlossare från djäfvulen utbildad till hvad hon var
Jesu dagar, sådan hon af nya testamentets skriftställare
förutsättes som bekant. Lärjungarna och folket veta utan
vidare förklaring, hvem »denna världens furste» (Jalkut
Rubeni fol. 10; jämför Joh. 14: 30; 16: 11; 2 Kor. 4: 4)
är, hvars dom stundar; hvad det vill säga, att »himlarnas
rike» är kommet hardt när; hvilken skillnaden är emellan
Hades, dit före domen alla orättfärdiga skola kastas;* de
* Af denna skillnad vet lutherska dogmatiken ingenting.
Öfver hufvud befinner sig kyrkans lära om de yttersta tingen i
största förvirring. Luther synes af rent praktiskt intresse -
för att slippa det ofog, som i katolska kyrkan bedrifves med
själamässor och afgifter för de i skärselden varande själarnas
bästa - förkastat läran om ett mellantillstånd, ehuru ett
sådant på det bestämdaste läres i bibeln. Däremot är läran om
helvetet främmande för gamla testamentet, ehuru man i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free