- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
97

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EIDELXS LIRA 031 KRISTUS. 97

som Hilgenfeld och Colani anfört för sin mening, kunna dock
icke rubba vår öfvertygelae, att Henocbbokens messianska
skildringar äro skrifna af en jude före Jesu tid, och att de i
hög mån medverkat till att utdana och popularisera den mes-
siasbild, som föresväfvade det israeitiska folket vid tiden för
Johannes döparens och Jesu framträdande, hvilken bild lika-
som utgör de konturer, hvarigenom den historiske Kristus’
sköna gestalt blifvit af evangelisterna målad. Ingenstädes låter
författaren till denna apokalyps den föregifno Ilenoch eller
den föregifne Noab framkasta den svagaste profetiska antydan
om, att Nessias skulle lefva och lida, så som Jesus lefde och
led på jorden; huru ofta han annars faller ur sin roll för att
anspela på sin egen tids förhållanden, gör han det ingenstär
des på ett sätt, som man skulle vänta af en kristen, lefvande
i öfrertygelsen, att Messias redan uppenbarat sig och lidit för
mänsklighetens synder. Grundvalen, hvarpå han uppfört sin
histologi, är allt igenom gammaltestamentlig. Det förnämsta
skäl, som Colani anför för sin åsikt, att Henochbokens messi-
anska delar äro skrifna efter Jesu tid, är bämtadt ur hennes
6tde kapitel, som beskrifver svafvelångbad, belägna någonst&
des i västern, vid hvilka #konungarna och de mäktiga och höga’
söka sin kroppsliga hälsa, medan deras själar dock brinna af
vällust. Colam antager, att därmed menas de så ryktbara ba-
den i Bajae i Kampanien, och han tillägger: #Efter att haf va
med förkastelsens dom brännmärkt denna vällust förvånar sig
Henoch (bör vara Noab, som här införes talands], att jordens
stora kunna hängifva sig åt sina laster just i denna trakt, där
de dagligen haka för ögonen straffet, som beredes dem, ty, si
ger han, denna slätt vid foten af berget med smälta metaller
sträcker sig öfrer en af lågor uppfylld underjordisk dal, som
är de fauna änglamnas hemvist och hvarifrån floder af eld fram-
välla. Detta ställe bevisar mig, som dst synes, att Henoch-
bokens messianska skildringar tillkommit efter Yesuvii första
utbrott år 79 efter Kristi födelse. Ingen hade ditintills en
aning om ds vuikaniska krafterna i dstta berg af smälta me-
taller.’ - Så långt Colani.
Förutsatt, att Colani hade rätt i sin gissning, att Henoch-
boken i det ofvannämnda kapitlet anspelar på de ryktbara baden
i Baja., så är därmed ingenting bevisadt med afseende på de ifråga-
varande messianska skildringarnas ålder. Ty 1): Bajae var långt
före Jesu födelse en badort, känd för yppighet och vällust. Dess
rykte för lyx och osedlighet var i Ciceros dagar lika utbredt
som i Propertius’ och i Martialis’. 2): Sedan uråldriga tider
förlade man till Bajaes omgifningar nedgången till Mades och
föreställde sig därinunder vistelseorten för hvad Henochboken
kallar #ds faUna änglarna’. 8): Redan den skildring, som Vir-
»Bas. Mrs om fln #1

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free