- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
99

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

BIBELNS LÄRA OM KRISTUS. 99

fattaren, en from farisé, lefvat i mansåldern närmast före Jesus -
är Pseudo-Esra ett vittnesbörd vid sidan af Henochs bok om
tillvaron af den tranascendenta messiasbild, som vi i det of-
vanstående kapitlet tecknat såsom den, hvilken omfattades af
Jesu samtida och lärjungar och hvilken föresväfvade dem som
förkroppsligad i deras herre och mästare. I det senare fallet
—— om Yolkmar har rätt —- uppstår frågan, huruvida Pseudo-
Esras messiasbild tagit intryck af de kristnas föreställningar
eller icke. Huru nu än denna fråga afgöres, blir resultatet för
oss detsamma. Enligt Pseudo-Esra är nämligen Messias Guds
son, af evighet pre-existerande i Guds idévärld och nedkom-
mande i tidernas fullbordan på himmelens sky för att med sin
muns flammor tillintetgöra Zions fiender och grundlägga den
sanna teokratiens välde på jorden. Men med allt detta är dock
Messias för denna apokalyps’ författare ingenting annat än en
människa, en ättelägg af David, en dödlig, som till slut skall,
i likhet med alla sina bröder, skatta åt förgängelsen för att
tillika med den öfriga mänskligheten uppväckas, när domen
förestår. Antingen nu författaren af Esras fjärde bok själfstän-
digt fullföljt utbildningen af den transscendenta messiasidé
han förefann hos sitt folk, eller han tillika tagit intryck af de
kristna messiasföreställningarna, så återfinna vi dock hos ho-
nom den antropologiska grundåskådning, hvars tillvaro det
framför allt annat har varit af vikt att fastställa, den uppfatt-
ning nämligen af människans andliga väsen, som gör det möj-
ligt att inom detta väsens gränser tänka sig en personlighet,
utrustad med de härliga egenskaper, som tilläggas världsfräl-
saren, och mäktig genom Guds nåd att fullgöra det skenbart
öfvermänakliga kall, hvartill Gud före tidernas begynnelse ut-
sett honom.
En egendomlig ställning i fråga om messiasidéens upp-
komst och utveckling intager den bekante teologen Bruno Bauer,
som senast i sitt arbete "Christus und die Caesaren" (Berlin
1877) sökt häfda den i sanning öfverraskande mening, att mes-
siasgestaltens egentlige upphofsman är — romerske filosofen
och statsmannen Seneca. Messiasbilden förefanns enligt Bauer
icke vid Jesu tid utan är vida yngre. Det befruktande embryot
till den messianska idéen tror sig Bauer hafva funnit i Senecas
skrifter; särakildt i hans brefsamlingj där man påträffar ställen
sådana som dessa: "Det tarfvas oss en ledare och en upp-
fostrare. Ett stort antal synder bortfaller, om ett vittne står
vid vår sida, när vi frestas till synd. Människoanden behöf-
ver någon, som han kan ära med en vördnadafull fruktan,
mäktig att helga hans innersta väsen. Blotta tanken på en
sådan hjälpare har en vägledande och bättrande kraft. Han
är väktaren, mönaterbilden och normen, hvarförutan det för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free