- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
101

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BIBELNS LXRA OM KRISTUS. 101


relsen mellan en sådan själ och solens ljus, som >träffar jor-
den och likväl befinner sig där, hvarifrån det utstrålar>~ - allt
detta har så inverkat på Bauer, att han tror sig i Seneca ha
funnit »en verklig medarbetare på urkristendomen» och anser
messiasidéens uppkomst till fullo förklarad genom samman-
smältningen af Philos Logos, den himmelske medlaren, med
Senecas på jorden vandrande, undervisande och lidande sede-
hjälte. Och däraf följer då helt naturligt, att Bauer förnekar
en inom själfva judendomen uppstånden transscendent messias-
idé, som skulle förefunnits hos Jesu samtida och hos Jesus
själf samt inverkat på lärjungarnas uppfattning af sin mästa-
res ställning och kall. För att upprätthålla denna sin förne-
kelse måste Bauer påstå, att alla messianska ställen i den judisk-
apokalyptiska och i den rabbinska litteraturen äro till tiden
ganska sena frukter af judendomens beröring med kristendo-
men, ja i själfva verket icke annat än ett judiskt omarbetadt
lånegods från kristna skrifter, samt att den messianska bak-
grund, på hvilken evangelisterna och apostlarna tecknat Jesu
lefnad och verksamhet, är rent artificiell - ett alster af f öre-
ställningar, som rotfäst sig inom kristna kyrkan, först sedan
en lång tid förflutit efter Jesu död, och sedan den ur elemen-
ter i Philos och Senecas skrifter konstruerade messiasbilden hun-
nit sammansmälta med bilden af den för denna idé ursprung-
ligen alldeles främmande gestalten af Jesus från Nazareth. Eme-
dan den transscendenta messiasbilden uppträder redan i den
kaldeiska parafras af profeterna, som Talmud tillskrifver Jona-
tan, Usiels son, (enligt Talmud lärjunge af den äldre Hillel),
så förklarar Bauer denne Jonatan för en fabel. Om den rykt-
bare Bar-Kosiba, som under kejsar Hadrianus’ regering sam-
lade judarna till ännu en förtviflans kamp mot det romerska
världsväldet, berättar Talmud, att när den store rabbi Akiba
första gången såg honom, tyckte han sig genast i honom igen-
känna bilden af den messianske konung, som skall befria Israel,
trodde han sig ögonblickligen ha funnit stjärnan, som enligt
Bileams profetia (4 Mos. 24) skall uppgå i Juda, och kallade
honom fördenskull Bar-Chochba (stjärnesonen). Ehuru Talmud
med denna berättelse biktar ett svårt misstag, begånget af den
mest vördade bland alla rabbiner, och ehuru saken i och för
sig själf har all sannolikhet för sig, förklarar Bauer denna be-
rättelse för en fabel, endast därför att Talmud förutsätter, att
messiasbilden med sina bestämda drag och attribut då redan
länge hade förefunnits bland israeliterna. Berättelsen om Bar-
Kosiba och rabbi Akiba är, säger Bauer, en saga, en efterbild-
ning från evangelierna, i hvilken rabbi Akiba spelar rollen af
Johannes döparen och Bar-Kosiba rollen af Jesus. - Denna
hyperkritiska gissning är framställd utan försök till sannolik-
hetsbevis.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free