- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
102

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Messiasidéen hos judarna före och vid Jesu tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Icke mindre djärf och osannolik är Bauers mening, att
evangeliernas och epistlarnas messianska bakgrund är en
alldeles ohistorisk fantasimålning af en senare tids händer. Om
i nya testamentet någon ting förefinnes, som omedelbart öfvertygar
om sin historiskhet, så är det den förbidan, hvari de
förutsätta, att judarna vid tiden för Jesu framträdande lefde,
på den förestående ankomsten af en Messias, samt den kännedom
de förutsätta hos folket om en utdanad messiasbild och
om alla de så att säga tekniska termer, hvari messiasläran
föredrogs i synagogorna, och hviika återfinnas ej blott i evan-
gelierna utan äfven i den rabbinska litteraturen. Detta Bauers
antagande sammanhänger för öfrigt med hans åsikt om de
nytestamentliga skrifternas sena uppkomst, en åsikt, som det
ligger utanför planen för detta arbete att kritisera.

Vidkommande de märkvärdiga beröringspunkterna mellan
nya testamentets skrifter och Senecas skola vi yttra oss på
ett annat ställe i denna afhandling.

Oberoende af de olika meningarna om de judiska
messias-föreställningarnas och messias-skildringamnas ålder och
uppkomst, står ett resultat fast. Henochs bok, den s. k. Esras
fjärde bok, Jonatans parafras och alla den äldre rabbinska litteraturens
messianska ställen fasthålla ett begrepp om människans
andliga väsen, som möjliggör tillvaron af en rent mänsklig
personlighet, i hvilken släktets religiösa och etiska egenskaper
äga sin kulminationspunkt; i des rent mänskliga personlighet
se de Messias, och Messias tillägga de sådana attributer
och sådana uppgifter, som visserligen fullkomligt rättfärdigas af
deras antropologi men synas öfvermänskliga endast från
ståndpunkten af en lägre, vid människans sinnliga natur häftande
antropologisk uppfattning. Är, såsom den Bauerska hyperkritiken
vill, den judiska messiasbilden endast en kopia af urkristendomens,
så vittnar denna kopia äfven i sin antropologi om originalets
beskaffenhet och måste äfven i detta fall vara af stor betydelse
för utredningen af urkristendomens kristologi. Utgöra åter –
såsom en sansad kritik antager – de judiska messiasföre-
ställningarna och de kristna tvenne strömmar, flutna ur en
gemensam källa, som uppsprungit i tiden före Jesu framträdande,
då är också evangeliernas messianska bakgrund fullt
historisk, då kan Andreas hafva sagt till sin broder Simon:
»vi hafva funnit Messias»; då kan Nathanael vid första mötet
med Jesus hafva utbrustit: »du är Guds son, du är Israels
konung»; då kan messiasbilden, förefunnen af den unge
nazarenen hos hans folk som en gestalt, i hvilken alla dess
förhoppningar voro samlade, hafva upptagits, efter hand mognat,
förandligats och sammanvuxit till ett med hans egen för detta
psykologiska förlopp särskildt danade, oskuldsrene, barnafromme
öch etiskt djupa hjälteande.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free