- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
121

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Nya Testamentets lära om Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

- så afhålla sig i öfrigt samtliga skriftställare i nya
testamentet ifrån att bruka Guds namn i annat än dess
allra strängaste och renaste betydelse. Förgäfves hafva
sedermera många och långa mörka århundraden af en
beslöjad polyteism, som tillägnat sig namnen kristendom och
katolsk kyrka, bemödat sig att i dessa urkunder insmyga
sina egna föreställningar. Vetenskapen har återupprättat
den rena texten, förfalskningarna och missförstånden hafva
blifvit blottade, och fast de läror, som hedningen
Konstantins anhängare på kyrkomötet i Nicaca uppställde,
ännu behärska församlingsmedvetandet och skymma nya
testamentets innehåll för de flestas blickar, skall väl den
tid en gang komma, då Gud återfår sitt och Kristus åter
framstår i sin förnuftiga, klara och härliga gestalt, som
den himmelska människan, skapelsens förstfödde, sina
bröders vägledare och föresyn samt historiens slutpunkt.
Orden: »Jag är A och O, den förste och den siste»
(Uppenb. 1: 11) samt »Jag är A och O, begynnelsen
och änden, den förste och den siste» (Uppenb. 22: 13)
hafva vidare blifvit åberopade som bevis för Kristi gudom,
emedan äfven Gud själf (Uppenb. 21: 6) betecknar sig
med ett liknande uttryck. Hvad nu det förstnämnda stället
(Uppenb. 1: 11) vidkoromer, är detsamma understucket.
Det finnes ej i de äldsta handskrifterna, hvarför ock
Tisehendorf har uteslutit det. (Thomander har åtnöjt sig
med att apostrofera stället som misstänkt.) Uvad angår
det andra stället (22: 13), är det icke Kristus, utan Gud,
som antingen omedelbart eller genom ängeln (texten tillåter
bägge antagandena) uttalar dessa ord till Johannes.
Uppenbarelseboken, långt ifrån att göra Kristus till Gud,
skiljer på det bestämdaste emellan Gud och honom, hvilket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free