- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
127

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Nya Testamentets lära om Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

heliga skrifterna begagna om människor till och med
namnet gudar, så bör väl ingen för hädelse anklaga honom,
Jesus, som fadern helgat och sändt i världen (v. 36), då
han blott kallar sig Guds son. Och han tillägger, i det
han ytterligare upplyser dem om hvad han menat med de
missförstådda orden: » Gör jag ej min faders verk, så
tron mig icke. Men gör jag dem, tron då verken, om I
icke villn tro på mig, på det I skolen känna, att fadern
är i mig och jag i honom» (vers. 37-38).
Då sonen på andra ställen förnekat sig vara allgod,
allsmäktig och allvis, då han uttryckligen förklarat: fadern
är större ån jag; då han öfver allt annanstädes talar om
sig som underordnad sin Gud och fader; så skulle man
väl haft skäl att hoppas, att detta ifrågavarande ställe ej
kunde misstydas, framför allt då han här återigen förklarar,
att fadern är större än alla, samt betonar åfven
sin underordning under Honom, i det han säger, att det
är fadern, som g~fvit honom fåren, fadern, som helgat och
sändt honom i världen, och att han icke fordrar någon
tro, såvida han icke gör sin faders verk. Men trots allt
detta har man i detta ställe velat finna ett bevis, att han
sagt sig vara och således år den absolute Gud! Man vill
här finna bevisadt just det som hans fiender bland judarna
tillvita honom och han själf på det bestämdaste fÉirnekar,
det han jämför den blygsammare benämningen Guds son,
hvilken tillkommer honom som Messias, med benämningen
gud, som skriften gifvit åt konungar och domare, men
hvilken Jesus aldrig har tillagt sig. Här måste enhvar,
5O~ ej bär en ogenomskinlig bindel för sitt förstånds öga,
nödvändigt inse, att man med en sådan tolkning ej endast
gör bibelordet, utan äfven Jesu höga personlighet orätt,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free