- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
140

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

väsendet; och den dogmatiska termen »född af evighet»
har antingen ingen förnuftig mening eller ock den, att
Kristus, likasom alla begränsade väsen, har sin eviga
grund i Gud. I själfva verket vill nya testamentet med ordet
född endast gifva ett innerligare och mer adekvat uttryck
åt samma tanke, hvilken skriften annars betecknar med
sådana ord som skapad, danad, formad. Enär dessa lätt
kunde leda och äfven ledt till att antaga ett
ursprungsförhållande af yttre och tillfällig beskaffenhet,
liknande det hvilket kärilet står till verkmästaren, som
format det; så funno nya testamentets författare i födelsen
och sonskapet språksymboler, som ojämförligt bättre
försinnligade det guds- och världsmedvetande, af hvilket
de inspirerades.
Att ordet son ovillkorligt hänvisar därtill, att den som
kallas så icke har sitt ursprung i sig själf, är så klart, att
till och med teologer, som annars uppträdt i ortodox skepnad,
icke kunnat undgå att medgifva det. En vanlig, redan
af Calvin använd dialektik, med hvars tillhjälp man tror
sig hafva undvikit svårigheten är, att »Kristus, betraktad
i sitt förhållande till fadern, är son, och att sonen,
betraktad i och för sig, är Gud». Prof. Arminius anmärkte
på sin tid ganska träffande om denna allt sedermera
flitigt brukade fras: »Huru är det möjligt att, som Calvin
vill, tala om sonen utan att taga hänseende till fadern?
Hänvisar icke begreppet son omedelbart på begreppet
fader? År sonen genom sig själf och har sitt väsen ur
sig själf, så är han icke mer sonen; ty den är sonen,
som kommer af fadern. Det är helt enkelt en motsägelse,
ett falskt talesätt, när man säger, att sonen, såsom
varande Gud, existerar genom ingen annan än blott genom
sig själf. Äfven om man betraktar sonen i och för sig,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free