- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
144

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

af Nazareth var icke blott Messias, letvande Guds son
detta visste Petrus och för den kunskapen hade Jesus
prisat honom salig - utan än mer: Gud själt, den evige,
allsmäktige, oändlige, som bor i ett ljus, det ingen
tillkomma kan? Nej, Petrus talar om en man, Jesus af
Nazareth, som var af Gud förevisad genom tecken och under,
som Gud gjort genom honom: om en man, som är vorden
korsfäst, men som Gud upp väckt och som Gud gjort
till en herre och Messias (Apostl. G. 2: 14-36). Den
vanligaste benämning, som Petrus i sina tal gifver sin mästare,
är »Guds tjänare» eller »Guds helige tjänare Jesus»
(Apostl. G. 3: 13, 26; 4: 27; 4: 30), och han
förkunnar om honom, att Gud smort honom till Messias
(4: 27), att Gud upphöjt honom till en herre och frälsare
(5: 31). Då Petrus undervisar Cornelius, den romerske
höfvitsmannen, så är det icke om en människovorden och
korsfäst Gud, utan » om Jesus af Nazareth, huru Gud
hafeer smort honom med helig ande och kraft, hvilken
vandrade omkring, görande väl och helande alla, eme-
dan Gud var med honom», samt huru denne man Jesus
vardt hängd på träd, men af Gud uppväckt på tredje
dagen, emedan det är han, som Gud bestämt till domare
öfver lefvande och döda, och om hvilken profeterna vittnat,
att hvar och en, som tror honom, får syndernas förlåtelse
(Apostl. G. 10: 38-43). Den gissning man har till hands
till förklaring, hvarför Jesus själf aldrig sade sig vara Gud,
när judarna uppfordrade honom att gifva sig närmare
tillkänna, kan här icke användas.* Cornelius var uppfostrad

* Den af våra motståndare annars förvisade och banulysta
ackommodationsteorien återkallas af henne ur sin landsflykt
och användes tacksamt som nödhjälpsmedel, när en sådan för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0144.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free