- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
148

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

talar denne sådan hädelse? Hvem kan förlåta synder,
utan allena Gud?» Om Kristus är Gud och om det är
Gud ensam förbehållet att förlåta synder, så kunde Jesu
svar endast hafva blifvit ett: han måste hafva åberopat
sin gudom som grunden för sin rätt att utdela syndernas
förlåtelse; hvarje annat svar skulle blifvit uppsåtligt
vilseledande. Men emedan han icke är Gud, utan Guds
sändebud och organ Messias, kan han svara: »På det I
skolen veta, att människans son hafver makt på jorden
att förlåta synder, säger han till den värkbrutne: dig
säger jag, stå upp, tag din säng ock gå i ditt hus.»
Härmed är ock uttalad den sanning, att syndaförlåtelsen
ej är en yttre Guds handling, utan den inre följden af
en inre genom Gud verkad ånger och bättring, hvilken
följd gifver sig tillkänna i det mänskliga samvetet, hvadan
ock hvarje from gudhängifven människa så till vida kan
förlåta synder, som hon i sitt eget gudsmedvetande och
sin andliga erfarenhet kan uttala, förtydliga och öfver tvifvel
häfva den sanning, att syndaförlåtelsen följer på allvarlig
ånger och bättring.
Vi hafva i ett föregående kapitel anmärkt, att de
skriftlärda dess hellre om Messias brukade den från
Daniels bok hämtade benämningen »människans son» eller
»människosonen», som hon städse påminte Israel, att den
Evige är en, men att Messias, äfven på höjdpunkten af
sin makt och härlighet, icke är Gud, utan människa.
I alldeles samma syfte brukas namnet i evangelierna, ty det
användes företrädesvis, där Messias’ triumf och rike
omtalas (Matt. 10: 23; 13: 41; 16: 27; 19: 28; 24: 27;
25: 31; 26: 64; Mark. 13: 26; 14: 62; Luk. 12: 8; 21:
36; 22: 69). Men ehuru namnet redan för sig innebär

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free