- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
151

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tid, hvartill jag är satt till härold och. apostel. » Till
bokstafven något olika formulerad, men till innehållet
alltid densamma, återkommer Paulus ofta till denna
trosbekännelse. Så i inledningsorden till sina epistlar;
så ock i 1 Kor. 8: 4-6, där han säger: »Så vete vi nu om
a:gudaoffrens mat, att afgud är intet i världen, och att
ingen annan Gud är, utan en. Ty om ock där äro de som
sägas vara gudar, vare sig i himmelen eller på jorden,
såsom många gudar och många herrar äro; är dock för
oss en Gud, Fadern, af hvilken allt ock vi till honom,
ock en herre Jesus Kristus, genom hvilken allt ock vi
genorn honom.» Dessa ord: »en Gud, en herre Jesus
Kristus, » är den ursprungliga kristendomens lösen,
evangelii kärna, som vi finna innesluten äfven i dessa ord
af Kristus själf (Joh. 17: 3): »Detta är det eviga lifvet,
att de känna dig, den ende sanne Gud, och den du sändt hafver,
Jesus Kristus.»*
Bland de tilldragelser i Jesu lefnad, i hvilka man
ansett sig hafva funnit bevis för satsen, att han är Gud
själf, anföres hans förklaring på berget Tabor och hans
uppståndelse från de döda. Dessa bevis uthärda lika
litet en granskning som alla öfriga, för samma obibliska
åsikt framdragna. Berättelserna om förklaringen på Tabor
(Matt. 17; Mark. 9; Luk. 9) hålla sig strängt inom gränsen
för Jesu messianitet. Företeelsen inledes med en bön

* Det äldsta af vår kyrkas symbola, det så kallade aposto-
liska, är visserligen icke skrifvet af apostlarna, men härstam-
mar dock från en tid, då man i kristna kyrkan ännu icke an-
åg Jesus för Gud utan blott för Messias, Guds son. Det
heter fördenskull i detsamma: »Jag tror på Jesus Kristus,
Guds ende son, vår herre,» hvarefter uppräknas de föraämsta
messianska momenten i hans lefaad och kall.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free