- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
153

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kan man visserligen åberopa Lindbloms katekes, stycket
194, där det heter, »att Kristus af egen kraft vardt åter
lefvande»; men för oss ådagalägger detta endast, att denna
lärobok i den punkten står i uppenbar strid med våra
kristliga urkunder.
För Jesu egna lärjungar och apostlar var hans
uppväckelse från de döda ett nytt och kraftigt bevis, icke
för att han var Gud - en sådan tanke kunde aldrig falla
dem in - utan att han var människan Messias, lefvande
Guds son (Apostl. G. 17: 31; Rom 1: 4). Kan, fråga
vi, någon klart tänkande människa låta intala sig, att
Paulus trott Kristus vara den absolute evige Gud och velat
för andra predika en sådan lära, när han t. ex. i sitt
bref till romarna (6: 8-10) skrifver: »Men om vi äro
döda med Kristus, så tro vi ock, att vi skola lefva med
honom, vetande, att Kristus, som är uppväckt från de
döda, icke mer dör; död härskar icke mer öfver honom.
Ty det han blef död, vardt han synden död en gång för
alla; men det han lefver, lefver kan för Gud.»
Skulle Paulus bär verkligen velat säga, att den evige,
genom att hafva uppväckts från de döda, blifvit
undanryckt dödens herravälde, så att man ej behöfver
befara, att han skall dö för andra gången? Skulle han velat
säga, att det lif, som Gud nu lefver, är ett lif för Gud?
Till slikt har Paulus aldrig gjort sig skyldig. Hans ord
äro fullkomligt förnuftiga och begripliga, men endast
under den förutsättning, att Kristus icke är Gud, utan
människa och Messias.
Det underbara, som i Matteus och Markus[!?] berättas
om Jesu börd, synes man däremot hafva upphört att anse
såsom bevis för hans gudom. Och detta på goda skäl.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free