- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
154

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ty antingen man betraktar denna berättelse i och för sig,
eller man undersöker, hvilken betydelse nya testamentet
dess helhet tillägger det underbara i Jesu börd, eller man
frågar, hvilken föreställning om Jesus, som denna
omständighet måste uppväckt bland de folk, för hvilka
evangelium först förkunnades; så skall svaret utfalla emot
den häfdvunna uppfattningen. Betraktar man berättelsen i Lukas’
första kapitel i och för sig, finner man, att hon håller sig
strängt inom messiasidéens gräns. De ordalag, i hvilka
ängeln förkunnar för Maria, hvem hon skall föda, äro så
klara, att uttrycket »Guds moder» aldrig borde hafva
uppkommit och blifvit nåmndt af kristna läppar. »Se, du
skall afla i ditt lif» säger ängeln, »och föda en son,
och du skall kalla hans namn Jesus. Han skall vara
stor och kallas den Högstes son, och Herren Gud
skall gifva honom hans fader Davids tron, och han
skall regera öfver Jakobs hus till tiderna, och på hans
rike skall icke vara ända. » Och efteråt tillägger ängeln:
»det heliga som af dig födt varder, skall kallas Guds
son.» - Ar det således Gud, den evige, eller är det
Messias - han som kallas den högstes son och genom
hvilken Gud grundlågger det eviga riket på jorden -
som enligt Lukas’ berättelse skall aflas i Marias lif?
Det borde aldrig varit mer än ett svar på den frågan.
Undersöka vi nu, hvilken betydelse nya testamentet
ötver hufvud tillägger det underbara i Jesu börd, så finna
vi, att de båda författare, i hvilkas evangelier berättelser
därom förekomma, icke vidare göra en enda tillbakaskådande
anspelan på detta under; att Markus och Johannes förbigå
det med tystnad och att båda datera evangelii egentliga
begynnelse från Johannes döparens uppträdande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free