- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
155

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

(Mark. 1: 1-4; Joh. 1: 6); att apostlarna vid sina
predikningar endast åberopat samma utgångspunkt som
Markus och Johannes (Apostl. G. 10: 37); att Paulus, då han
anför intygen för Jesu messianitet, aldrig hänvisar till hans
underbara börd och aldrig vid något annat tillfälle anspelar
på densamma, ej ens då orden »född af en kvinna» (Gal. 4: 4)
kunnat föranleda honom därtill; att hvad här gäller om Paulus,
gäller äfven om de öfriga epistelförfattarna; att slutligen
Jesus själf aldrig antyder därpå vid de talrika tillfällen,
då han försvarar sin värdighet som Messias. Den betydelse,
som nya testamentet själf gifver åt detta under, är således
icke att jämföra med den vikt, som tillägges hans uppväckelse
från de döda, och denna senare åter har i nya testamentet
aldrig brukats och kan ej heller brukas som vittnesbörd för
annat än att Jesus var Kristus.*

* Enär underberättelserna rörande Jesu börd finnas i alla,
äfven de äldsta till oss komna codices, hatva vi bär, trogna en
»,rnndsats, som vi allt igenom följt i detta arbete, betraktat
dem som äkta och ursprungligen tillhörande de evangeliska ur-
kunderna. Dock förekomma starka inre grunder mot detta an-
tagande, och nya testamentet själt likasom visar ifrågavarande
berättelser ifrån sig. Alldenstund frågan endast har ett sekun-
därt intresse för vår afhandling, öfverlämna vi dess afgörande
åt läsaren själf, i det vi för detta ändamål framlägga hvad en
utmärkt, af alla sidor anlitad kommentator, konsistorialrådet
Hannover, H. A. W. Meyer, yttrar i ämnet (se hans Kritiseb
~xegetiscbes Handbuch liber das Evangelium des Matthäus
1855). »Om Jesu gudssonskap i genetisk mening gå i nya
testamentet två olika trosföreställningar bredvid hvarandra.
1. Enligt Matt. och Lukas skedde en gudomlig Jesu atlelse
Marias sköte. II. Men enligt Paulus är Jesus kroppsligen upp-
runnen ur Davids appr (säd) (Rom. 1: 3; jämför P: 5; äfven-
som löftet om Kristus såsom Davids ~#c, Gal. 3: 16), byar-
vid Paulus blott kan hafva tänkt på den oafbrutna manliga
descendensföljdcn, enär han uttryckligen inskränker Jesu guds-
sonskaps genesis till hans ctocllija väsen (Rom. 1: 3); enär

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free