- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
156

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Vidkommande slutligen den föreställning om Jesus,
som berättelsen om hans underbara börd kunde hafva väckt
hos de folk, för hvilka evangelium först förkunnades,.
så var det bland perser, egyptier, greker, romare o. s. v.,,

vidare, äfven om Maria var en Davidsdotter, hennes son
likväl, ifall han i kroppsligt hänseende blifvit gudomligt aflad,
skulle hafva varit icke af Davids säd, utan, mänskligt att tala,.
af Guds säd, hvilken sålunda skulle hafva afbrutit stamföljden;
enär ytterligare Paulus predicerar om Kristus den sanna mänsk-
ligheten (Rom 5: 15; 1 Kor. 15: 21), hvilket icke förutsätter
en gudomlig aflelse; enär slutligen aposteln, som så ofta fram-
håller Kristi upphöjelse öfver det sgndigct människosläktet,
dock aldrig hänvisar på ett gudomligt ursprung till Kristi
kroppslighet, hvartill han likväl, om en sådan föreställning
legat inom hans troskrets, desto oftare och nödigare skulle blif-
vit föranledd, ju konstantare 1jan å ena sidan betraktar köttet
som syndens säte, men å andra sidan framställer Kristus som
fullkomligt syndfri och på denna syndfrihet grundar den för-
sonande verkan af hans död, hyarför han ock betecknar Kristi
~ (kött), emedan det var mänskligt och dock syndfritt, som
&LoIwl-LrL ~a~o; ac~ (syndens kötts liknelse) (Rom. 8: 3). -
Afven i liebr. 2: 14, 17 framstår Kristus till sin kroppslighet
alldeles samma fysiska kategori som andra människor. - 1
Apostl. G. 2: 30, där Kristus kallas Davids länds frukt, beteck-
nar honom Petrus så ej blott genom moderlig börd, utan me-
delst manlig stamföljd från David. Lika litet häntyder Johan-
nes, som dock var så nära förenad med Jesus och Maria, på
en sådan Kristi börd, som omtalas i Matt. och Lukas. Såsom.
Xrr~’o; (ordet), hvilken uppenbarat sig i mänsklig kroppslighet
som mänsklig personlighet, har Kristus enligt Johannes utgått
från Gud och är fördenskull 6 vo~uv~ (den enfödde), men
ingenstädes är Kristus för honom en gudomlig produkt x~z~
acLpxcc (efter köttet).
Denna tvåfaldiga och skiljaktiga trosföreställning i nya
testamentet är icke att dölja, och hvad den andra i ordningen
beträffar, måste det medgifvas, att hon 1) är den äldre, 2) den
med öfvervägande apostolisk auktoritet utrustade, 3) den af
Jesu samtida hysta, Matt. 13: 55; Luk. 4: 22; Job. 1: 46; 6:
42, utan att han själf eller hans lärjungar motsäga den, 4) den
genom brödernas otro (Job. 7: 3), äfvensom genom Marias upp-
förande (Mark. 2: 21, 31; jämför Matt. 12: 46-50) understödda,
5) är bekräftad af Lukas själf (2: 50) i motsats till hans f öre-
ställning om en underbar börd, samt 6) understödes äfven af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free