- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
161

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

icke ansåg som byte att vara likt en gud, utan utblottade
sig, tagande tjänaregestalt, vorden till människors
likhet och i sitt väsen funnen som människa . . . Därför
hafver ock Gud öfverupphöjt honom och gifvit honom
det namn, som öfrer allt namn är.» Philipp. 2: 4-7, 9.
Dessa verser ha varit underkastade många tydningar.
Hvad som först och främst bör för alla vara klart och vid
försöket att erhålla den rätta tydningen icke får lämnas
ur sikte är, att Paulus velat framställa Kristus, äfven då
han befann sig i sin pre-existentiella härlighet, som
mönstret för ett ödmjukt oeh själfuppoffrande sinnelag,
därutinnan en motsats till den fallne öfverängeln, hvars
härlighet förledde honom att ställa sin vilja emot Guds och
själf sträfva till att vara en gud. Underkastande sig
Guds fastställda råd har däremot Kristus utblottat sig på
denna pre-existentiella härlighet för att i allt vara sina
bröder lik och därigenom varda sin Guds redskap för deras
frälsning och salighet. Uttrycket »gudsgestalt» (*morfe theou*)
betecknar i motsats till »synds kötts liknelse», som Kristus
på jorden var iklädd, det pre-existentiella tillståndets yttre
habitus, som Messias kunde aflägga utan att därför upphöra
att vara Guds beläte (*eikon tou theou*, Kol. 1: 15),
hvilket han äfven som den syndfria jordemänniskan var.
Hvad i Hebr. 1: 3 kallas »Guds härlighets återsken»;
hvad Jesus i Joh. 17: 24 kallar »den härlighet som du
(Gud) mig gifvit hafver» och ytterligare utmärker som
den härlighet, hvilken kommer äfven Kristi efterföljare till
del, så att de varda ett, såsom vi ett, jag i dem och du
i mig (Joh. 17: 22-23); hvad Paulus på ett annat ställe
betecknar som den himmelska människans liknelse, som vi
skola bära; det kallas hår *morfe theou*, den gestalt eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free