- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
167

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Att Visheten och »Jahvehs Ord» endast voro olika
beteckningar för samma föreställning, försvann emellertid
ingalunda ur medvetandet. Likasom de apokryfiska böckerna
i gamla testamentet personifierade Visheten, behandlade
fortfarande de kaldeiska parafrasterna och snart äfven
de alexandrinska judarna »Ordet» allegoriskt som en
personlighet; de förra hade i Mimrah, de senare i Xriyr;
(logos), som betyder både ordet och förnuftet, funnit en
beteckning, som omfattade de bägge andra, och i en
språksymbol försinnligade Guds sjålfuppenbarelse till vilja
(ordet) och väsen (förnuftet eller visheten). Redan i
Vishetens bok, som är ett alexandrinskt alster, brukas
»Ordet» omskiftande med »Visheten» (9: 1; 16: 12; 18: 5),
och båda uttrycken betyda detsamma.
I judisk-alexandrinska filosofien, hvars förnämste
representant för oss är Philon (född omkring 20 år före
Kristus), spelar »Ordet» en viktig roll. Philon betraktar den
ene odelbare Gud ur tvenne synpunkter: såsom urgrunden
(to av), det abstrakta varat, Gud i och för sig, hvilken
som sådan är utan relation till något annat, således
bestämningslös och obegriplig; samt såsom den sig uppenbarande,
ur sitt abstrakta vara utträdande, i världen immanente
Gud. Betraktad ur denna senare synpunkt benämnes Gud
af Philon logos eller Ordet. Skillnaden mellan Gud i och för
sig och Gud som logos är ej en reell skillnad, utan en
tankeakt, och den sig manifesterande aktuelle, lefvande
andens utträdande ur den abstrakta urgrunden (hvilket ej
får betraktas som något i tiden skedt) försinnligas af Philon
under bilden af ett alstrande, ett framfödande, hvarför han
ock ofta kallar logos den förstfödde sonen (t~wtoyovri~
~no;). Andra benämningar hos Philon på logos äro »Guds

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free