- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
168

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

namn» (6vo~x~ ~lsoD), emedan det abstrakta varat är utan
bestämningar och namnlöst, samt »Guds bild» (s~xwv {lsou),
emedan det absoluta gör sig i logos uppenbart. Philon
förklarar uttryckligen, att den sanne Gud är endast en;
att man blott oegentligt kan tala om tvenne. Enheten af de
bägge momenten: Gud i och för sig och Gud, sådan han
af mänskliga tänkandet kan uppfattas, d. v. s. som logos,
kallas af honom Gud i egentlig mening (6 t~o~): logos
såsom moment i Gud betecknar han med a~o~ utan artikel.
Logos är, med andra ord, det gudomliga förnuftet själf,
hvilket idealvärlden existerar, och som tillika är det
skapande, universum genomträngande förnuft (platonikernas
världssjäl), i hvilkct den reella ektypiska världen har sin
enhet och sitt samband. En analogi till detta tvåfaldiga
gudomliga logos erbjuder logos i människan, hvilket är såväl
den i hennes inre hvilande tankevärlden (Xo~o~ ~v6tcd~o~)
som det verksamma, alstrande, genom talorganet sig ytt-
rande (XoTo~ ~ - Afven hos Philon är den gudomliga visheten
(~o~ptcL) detsamma som det gudomliga logos,
och hvad som säges om det senare, säges äfven om den
förra. Säkerligen har Philon, då han valde en sådan
beteckning på logos som den »förstfödde sonen», låtit
bestämma sig härtill såväl af ett bruk hos sina filosofiska
föregångare i Alexandria som af arbeten, sådana som
Vishetens bok, där vi redan sett, att visheten blifvit kallad
den enfödde. Lika litet som författarna till Ordspråksboken
och Vishetens bok har Philon velat åt logos eller visheten
häfda en verklig personlig existens utanför Guds
eller framställa henne som ett reelt medelväsen mellan
Gud och världen. Philon kallar t. ex. Gud på ett ställe för
alltets fader; visheten för dess moder. Borde någon däraf

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free