- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
170

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tankevärlden eller mänskliga förnuftet (logos eniadetos)
och dess yttring i mänskliga ordet (logos proforikos),

samt slutligen, sedan messiasläran förmält sig med
logosidéen:

3) Ljuset, det konkret-andliga, det personliga ljuset,
urmänniskan, Adam Kadmon, Messias.

Beträffande messiasidéens utveckling och de lätt funna
anknytningspunkter, som densamma i sin transseendenta
gestalt erbjöd logosspekulationen, hänvisa vi läsaren till
ett föregående kapitel i denna afhandling. Den allegoriska
skrifttolkningen var i seklet före Kristus den rådande
ibland judarna, och enär dess första regel lydde, att allt
den heliga skrift, hvarje mening, ord och bokstaf, närmare
eller fjärmare häntvder på den väntade Messias, så
var det naturligt, att dessa anknytningspunkter också
skulle varda begagnade. Messiasläran förändrades härigenom
visserligen icke i sak, men ikläddes en ny, rikhaltig
terminologi, på hvilken det här är af vikt att fästa
uppmärksamhet. Egendomligt för det rabbinska och äfven
det nytestamentliga bruket af denna terminologi är, att
ett predikat, som tillägges ett af de under logos sorterande
begreppen, tillägges gärna, i nyanserade bemärkelser,
dem alla. Så t. ex. är det skapande logos Guds
bild (*eikon theou*), såsom varande Guds ur det abstrakta
varat utträdande själfuppenbarelse; skapelseordet är Guds
bild såsom uttrycket af hans vilja; det fysiska ljuset är
Guds bild, emedan det försinnligar Guds väsens härlighet,
ty Gud är en Ljusgud, Mich. 7: 8; Es. 60: 19, han är
»ljusets fader, som bor i otillgängligt ljus,» Jak. 1:
17, han är själf »ljus, och mörker är icke i honom,»
1 Joh. 1: 5; vidare är lifvet i kosmos Guds bild, Ps.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free