Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
hela prologen och bestämmer, i förening med planen, det
helas gång och dess öfverflyttning från ett begrepp till ett
annat, som sker med beteckningarna »ordet» och »ljuset».
Fördenskull hänvisar ock prologens första sats: »I
begynnelsen var ordet» till de första verserna i Genesis:
»I begynnelsen skapade Gud himmel och jord ... och Gud
sade: varde ljus ». Den plan, hvilken föresväfvat
författaren, är åter, så att säga, en religionshistoria i
sammandrag, en historia öfver Guds uppenbarelser intill hans
sista och klaraste uppenbarelse i Jesus Kristus, om hvilken
själfva evangeliet skall förtälja. Guds första uppenbarelse
är Hans, den ofattliga urgrundens, själfmanifestation som
Visheten. Logos i prologens 1:sta och 2:dra vers är den
gudomliga ~ icke det skapade väsendet Messias; så
tolkade redan den krist-alexandrinska skolans heroer,
Clemens och Origenes, de enda kyrkofäder, som tagit någon
kännedom om judisk-alexandrinska spekulationen. Clemens
Alexandrinus i »Analecta», vol. 1, skiljer mellan 1)faderns
logos, det eviga, begynnelselösa ordet eller den gudomliga
visheten, om hvilken Joh. 1: 1-2 handlar; 2) mänsklighetens
logos, som han i vidsträcktare bemärkelse kallar sonens
logos, hvilket år mänsklighetens eget gudsmedvetande och
som helig ande innebor i människornas hjärtan, samt 3) det
personliga logos Messias, som vardt kött i Jesus af Nazareth.
Det om logos i dessa bägge verser nyttjade uttrycket: var
»när Gud» (~r~ tov ~kriv) är detsamma som i Ordspr. och
Vishetens bok begagnas om
Messias’ ljus, emedan det är skrifvet: Gud såg, att ljuset var
godt; hvilket vill säga: Gud förutsåg, innan världen var skapad,
att Messias skulle frälsa folken. Och i Jalkut Simeoni fol.
56: Hvad är det annat än Messias’ ljus, om hvilket den heliga
skrift säger: Gud såg, att ljuset var godt?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>