- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
176

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

om han valt den förnuftiga vägen att tolka ett mörkare
ställe med de klarare hos samme författare. De flesta
hafva däremot betrådt den andra vägen och påtvungit det
sina grunddrag fullkomligt klara evangeliet den tolkning,
som de behagat gifva åt en inledning, hvars tankeserie
fortskrider i sväfvande bildliga uttryck, hämtade ur en
spekulation, som mer älskade att röra sig i allegoriens än
den skarpa begreppsbestämningens form.
Det är så som en gnostisk sekt kunnat i den
Johanneiska prologen finna stöd för sin eonlära, enligt hvilken
begynnelsen (~2~q-,~) är en eon, ordet (X~o~) en andra,
#l~fvet (~wr~) en tredje, ljuset (?w~) en fjärde, Kristus själf
en femte o. s. v. Det är så som ortodoxien har funnit
stöd för sin lära, att sonen är absolut Gud - detta
första versen af samma evangelium, som på hvarje sida
skiljer så bcstämdt emellan Gud och sonen - som kallar
den förre allena sann Gud, vår fader och Kristi fader,
vår Gud och Kristi Gud, större än allt, större än sonen,
obegriplig i sin oändlighet!

Tillägg till allmärkningen om logoslärait. I sitt
arbete Die Religion, ihr Wesen und ihre Geschichte
(Leipzig 1878) lämnar prof. Pfleiderer följande
framställning af den kristologiska tankens utveckling i
nya testamentet och i den apostoliska tiden från det första
stadiet - Jesus som profet till det enligt Pfleiderers åsikt
högsta stadiet - Jesus som logos.
Urförsamlingen hade ansett Jesus som en profet,*
hvilken, »salfvad af Gud med ande och med underkraft,
mäktig i ord och gärningar, krin gvandrade och hotade alla

* Luk. 24: 19; Aposti. G. 2: 22; 10: 38.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free