- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
177

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

af djäfvulen plågade, emedan Gud var med honom. » På
ett öfvernaturligt väsen i den ena eller andra meningen
tänkte man därvid icke, utan blott på ett högre gudomligt
bistånd, som, oaktadt allt utomordentligt i Jesu gärningar,
dock fullständigt förblifvcr i analogi med hvad man finner
hos andra gudsmän. Först efter Jesu jordelefnad tillkommer
det specifikt messianska därigenom, att Gud till lön
för hans lydnad har uppväckt den korsfäste, gjort honom
till herre och Kristus (Messias) och förordnat honom till
kommande domare öfver lefvande och döda ~» . . Redan
vid sitt första uppträdande gäller Jesus visserligen som den
utsedde Messias, men som då ännu endast förbereder sin
egentliga messianska tillkommelse och gör detta såsom sin
egen föregångare eller som messiasprofet. Efter sin död
däremot upphöjes han till den verklige Messias, och som
sådan skall han visa sig vid sin återkomst. Ett tredje
bevis för denna kristologi, såsom varande den urkristliga
föreställningen om Kristi person, finna vi Rom. 1: 3-4,
där Paulus, fullständigt anslutande sig till urförsamlingens
åskådningssätt, betecknar föremålet för sitt evangelium så-
som den Jesus, hvilken »till köttet var Davids son men
af Gud var bestämd till Guds son (d. v. s. Messias)
makt, efter helighetens ande genom uppståndelsen från de
döda». Afven enligt detta ställe börjar Gudssonens sanna
existensform i messiansk makt först med uppståndelsen,
medan hans jordiska lif endast var Davidssonens, som
emellertid redan i den hos honom inneboende helighetens
ande bar inom sig underpanten på sin bestämmelse
till Messias.

* Apostl. G. 2: 36; 10: 42.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free