Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
världsprincip, på det att kristendomen själf må komma till sin
rätt att uppfattas som en sådan. Men med allt detta är
dock det egentligt mänskliga i Kristi person icke
förflyktigadt. Hans lydnad för Gud, ja (i Hebréerbrefvet) hans
frestelser och inre strider betonas på det allra starkaste,
och hans upphöjelse på Guds högra hand betraktas icke
som något, hvilket förstås af sig själf, betraktas icke som
ett återtagande af den plats, som alltid tillkommit honom,
utan som en belöning han har haft att tillkämpa sig genom
sin lefnad och sin död på jorden.
Härmed - fortfar Pfleiderer - är det sista steget
ännu icke taget. En förberedelse därtill skulle man kunna
finna i Johannes’ första bref, hvars utgångspunkt icke
längre år Kristi historiska personlighet utan den abstrakta
kategorien »lifvet». Detta bref framhåller på det
eftertryckligaste, att »lifvet» är i Kristus vordet sann
människa; men just den styrka, hvarmed detta sker, är redan
någonting främmande för en tankegång, som, börjande med
människan Jesus, uppstiger till det transseendenta; ty hvad
detta bref så eftertryckligt betonar måste för en sådan
tankegång förstås af sig själf. Men likväl saknas äfven
bär det begrepp, i hvilket den gudomliga principen med
fullkomlig bestämdhet förmäler sig med den historiskt
mänskliga personen.
Detta sista steg har författaren till Johannes’
evangelium uttagit, i det han fixerade uppfattningen af Kristi
person i det från den alexandrinska filosofien lånade
begreppet logos. Genom sin dubbla betydelse af »ord» och
»förnuft» har detta begrepp anknytningspunkter så väl
gamla testamentet som i den hedniska filosofien. I gamla
testamentet förmedlar ju ordet öfver allt den gudomliga
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>