Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
verksamheten. Redan vid världens skapelse låg i ordet
den skapande kraften; och därefter var ordet Guds
uppenbarelsemedel i den heliga historien; men ännu var det icke
hypostaseradt till ett sårskildt själfståndigt väsen af
gudomlig natur. Detta skedde nu i logosbegreppet. Det
hitintills opersonliga ordet fixerades i Kristi person, som
uppfattades såsom dess företeelse i sinnligt-konkret verklighet
och åskådlighet. Nu betyder det grekiska ordet logos
äfven »förnuft», och i denna bemärkelse brukades det
den grekiska filosofien, särskildt i den stoiska, för att
beteckna världsprincipen och väridslagen, den makt, som
upprätthåller och styr natur- och människolifvet, den källa,
hvarur all högre andlig begåfning flyter, hvarför alla
upphöjda skapelser af skaldekonsten och filosofien gällde som
uppenbarelser af världs-logos. Enligt den johanneiska
dogmen är det just detta logos, som i Jesus kommit till
personlig företeelse och fulländad uppenbarelse, och
därmed är äfven kristendomen betecknad som fulländningen
af allt andligt lif, fulländningen af såväl det
gammaltestamentliga uppenbarelseordet som af det hedniska
världsförnuftet. Med andra ord: kristendomen är genom denna
uppfattning af stiftarens väsen förkunnad som världsreligion.
Detta och ingenting annat utsäger begreppet logos i dess
användning på Jesu person. –
Mot denna Pfleiderers framställning måste vi till en
början anmärka, att han föreställer sig den kristologiska
utvecklingen icke som en utveckling i detta ords egentliga
mening, eller som en evolution inifrån af det i idéen
redan befintliga innehållet, utan snarare som en
omgestaltning, styrd och reglerad af den växande insikten
kristendomens betydelse af världsreligion, hvilken insikt,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>