- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
185

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

arbete i allt väsentligt kommit till samma utslag som
»Bibelns lära om Kristus». Skillnaden ligger i den metafysiska
grundåskådningen och den häraf flytande olika formuleringen.
I afseende på den johanneiska logosläran sammanfattar
Beyschlag sin undersökning i följande ord: »Logos är en
real princip, nämligen den i Guds väsen grundade absoluta
principen för den gudomliga sjålfuppenbarelsen, och därmed
den gudomliga principen för världen, mänskligheten
och Jesu Kristi gudamänskliga person. » Den traditionella
uppfattningen af logosläran upprättar Kristi gudom på
bekostnad af hans fulla och sanna mänsklighet; ty är logos
den andra personen i gudomen, så har denna endast kunnat
i det yttre antaga en opersonlig mänsklig natur som
en klädnad, ja som en förklädnad, och all Jesu mänskliga
tillväxt och vardande, hans strider och segrar, hans
hela urbildligt broderliga förhållande till oss nedsjunker
till ett blott sken, till något yttre och främmande för hans
sanna personlighet. »Den johanneiska logosläran däremot
gör», säger Beyschlag, »fullt allvar med människovardandet
och låter logos icke blott förbinda sig med den mänskliga
naturen, utan verkligen varda en mänsklig personlighet,
en personlighet, som ej blott i kraft af den ena
af sina »två naturer», utan fullt och helt är Guds
förverkligade afbild, den enfödde af fadern».
Så kraftigt Beysehlag genom sitt hela arbete och
analysen af hvarje kristologisk utsaga i nya testamentet
bevisar, att den kaleedoniska dogmen om »de två naturerna»
i Kristus är obiblisk och att Kristus i den heliga
skrift allt igenom framställes som rent mänsklig
personlighet; sä tillåter honom icke dess mindre den
metafysiska ståndpunkt han intager och har gemensam med så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free