- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
186

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

många andra tyska religionsfilosofer och teologer, att
formulera resultaten af sin kritik på ett med de kyrkliga
formlerna närmare öfverensstämmande sätt, än det för
författaren af detta arbete är möjligt. Beyschlag kan från
sin ståndpunkt antaga »en det gudomligas och det mänskligas
indifferens » i idéen: » Guds afbild, som är mänsklighetens
urbild ». På denna indifferenslinie försvinner för
honom den logiska gränsen mellan det absolut gudomliga
och det relativt gudomliga eller det gudamänskliga: båda
sammanflöda till ett. Ur en sådan premiss kan han tala
om en Kristi absoluta, men afbildliga gudom och göra
denna identisk med hans fullständiga och rena mänsklighet.
Men på denna väg kan författaren af detta arbete icke
följa honom, så tacksam han i öfrigt känner sig för
de riktiga antydningar Beyschag i sammanhang härmed
lämnat till utredningen af den nvtestamentliga
antropologien - ett område, som hittills legat nästan
obearbetadt och genom hvars eröfring åt den teologiska
vetenskapen den kristologiska frågan skall erkännas hafva
vunnit sin slutgiltiga lösning. Det är märkvärdigt nog,
att i Immanuel Kants fädernesland står religionsfilosofien
än i dag i sina flesta representanter på en ståndpunkt,
som väl orden men ej i saken uppfattar det absoluta som
oberoende af rummets och tidens former. På det ena eller
andra sättet, vare sig som ett beslut om »gudomlig själf-
uppenbarelse» eller i annan form, rycka de Guds personlighet
in i »das Werden», om de än icke i likhet med panteisterna
göra honom till »das absolute Werden» själf. Åtskilliga
bland dem - och till dem hör äfven Beyschlag - föreställa
sig systemet af Guds eviga idéer närmast i likhet med
systemet af mänskliga föreställningar och abstrakta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free