- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
195

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Slutord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Slutord.

I de närmast föregående kapitlen hafva vi försökt att
i sina grunddrag teckna den kristologi, som protestantismens
enda trosmyndighet, den heliga skrift, förkunnar, och som
ovedersägligen var den kristna församlingens under de första
århundradena, innan kristendomen vardt statsreligion och de
polyteistiska massor, som då inströmmade i kyrkan, hunnit
göra sin världsåskådning till en medverkande faktor i
dogmbildningen. Åt våra läsares eget omdöme hemställa vi nu,
om nya testamentets kristologi innebär de motsägelser, med
hvilka kyrkans är behäftad, eller om ej den förra uppenbarar
oss Kristus i en klarhet, som tillfredsställer både tanken
och hjärtat. Att messiasidéen, såsom vi visat, haft en
historisk uppkomst och utveckling, innan hon förkroppsligades
i Jesus af Nazareth, innebär intet sårande för det religiösa
medvetandet, när nämligen detta lärt sig betrakta den
världshistoriska utvecklingen i hennes helhet som ett verk af
Guds försyn, som ett förlopp, hvari de eviga sanningarna varda
tidens tillhörighet. En symbol af denna idés oändliga kraft
till människosläktets förädling och till förverkligande af
Guds rikes tillkommelse var det majeståtiska i själfva dess
historiska födelseakt. För denna erfordrades, att österlandet
och västerlandet möttes och förmäldes med hvarandra - att det
innerligaste i det förras känslolif befruktades af det senares
sublimaste tanke: den eviga mänskliga personligheten.
Har kristologien en gång blifvit reformerad och
återställd i sin ursprungliga nytestamentliga gestalt, så kan det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free