- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
201

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

många af våra förståndsmänniskor vilja antaga, men vi vilja
dock på försök se till, huruvida förståndet verkligen kan fatta
en sådan där idealmänniska, som Kristus efter förf:s påstående
skall hafva varit. Vi för vår del kunna icke begripa ett dylikt
vidunder. Skriften säger ju, att alla människor äro syndare,
och förf. synes medgifva detta; men hvarifrån då få den syndfrie,
rättfärdige? Blott människa kan han ej vara, ty låtom
oss med förf. antaga, att Kristus såsom människa lefvat ett
pre-existerande, syndfritt lif i Guds sköte, hvad är som hindrar,
att han, försänkt i sinnevärlden, kunnat på samma sätt som
våra första föräldrar, hvilka ju ock ursprungligen hade Guds
beläte rent och voro fullkomligt goda, falla ett offer för
sinnlighetens påtryckningar och djäfvulens frestelser samt — synda?
Huru hade det då gått med människornas frälsning? Författaren
svarar måhända, att detta mänsklighetens ideal var af Gud
så danadt, att det ej kunde synda. Påståendet blir en hypotes,
ett mysterium, fullt ut lika svårbegripligt som den uppenbarade
sanningen, att Gud själf antog människonatur för att återknyta
den brutna föreningen mellan människan och Gud. Detta blir
visserligen alltid ett gudomligt mysterium, för vårt endels
fattande förstånd ej fullt begripligt, men ett ej mindre mysterium
blir Guds sändande af en idealmänniska, som dessutom, efter
hvad vi visat, aldrig kan tillfredsställa vårt behof af försoning.

För att få bort frälsarens gudom har förf. först sökt
bortförklara läran om treenigheten, såsom varande hvarken
medelbart eller omedelbart biblisk. Att ägna hela 20 sidor åt
stället i Joh. 5: 7 hade varit onödigt; stället är omtvistadt och
efter mångens medgifvande oäkta. Med mera skäl vänder sig
förf. mot instiftelseorden till dopet: döper dem i Faderns,
Sonens och den helige Andes namn, men man måste verkligen
hafva bra starka unitariska förutsättningar för att ej i de
anförda orden, såväl som i 2 Kor. 13: 13 finna ovillkorligt
betecknade trenne särskilda personer i gudomen. Vi hänvisa dem,
som vilja komma till klarhet i läran om treenigheten, bland
andra ställen till berättelsen om Jesu dop och bedja dem
betrakta 2 Petr. 1: 17, Matt. 3: 17, Luk. 3: 22. Af dessa ställen
såväl som af Jesu afskedstal till sina lärjungar (Joh. 14),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free