- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
210

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och sade till honom – Kristus – (######## ##### ### ##### #### # ###### ### ### # #### ###). Ej heller kan det vara en
öfverdrift, till hvilken Thomas vid Jesu tillbedjan skulle gjort
sig skyldig, ty i så fall hade han nog af Frälsaren blifvit
tillrättavisad, hvilket likväl icke skedde.

Högst karaktäristisk är förf:s behandling af Hebr. 1: 8, där
Kristus ock kallas Gud. Det heter där nämligen: »Men till
sonen (säger Fadern): Gud, din stol varar från evighet till
evighet; ditt rikes spira är en rättvis spira.»[1]
Texten står klar och oförfalskad: Sonen kallas Gud. Hr R. med sina rationalistiska idéer kan naturligtvis icke förlika sig därmed, men råkar
vid sitt försök att borttolka denna utsago i den mest förkrossande
strid med sig själf. Han nekar först att ordet Gud
här får tagas i absolut betydelse och det af följande skäl: »man
inser att Hebréerbrefvets författare icke kunnat taga ordet Gud,
såsom ställdt till Messias, i absolut betydelse, enär det omedelbart
efteråt i citatet säges: Därföre hafver Gud, din Gud, smort
dig med fröjdeolja mer än dina meddelaktiga». Den absolute
Gud har ingen Gud öfver sig, som smörjer honom med fröjdeolja
ej heller har han några meddelaktiga, framför hvilka han
skulle få något mer af denna olja. (Sid. 119.) Hr R. gör sig
här först och främst skyldig till det felslut som man kallar
circulus in demonstrando (cirkel i bevisningen).
Hebréerbrefvets förf. har icke kunnat, heter det, taga ordet Gud i
absolut betydelse, ty – strax därefter tilltalar han samma person
såsom en människa, och samma person, menar hr R, kan icke
vara både Gud och människa. Detta är nu likvisst hvad förf.
först skulle bevisa. (Han skulle ju vara utan alla förutsättningar.)
Han utgår ifrån och använder såsom bevis just det
som han skulle bevisa. Sådana bevis hafva ingen giltighet.

Om man icke bortkonstlar detta språk, bekräftar det på
det bestämdaste sätt vår kyrkas lära. Kristus kallas först
uttryckligen Gud, men såsom människa, såsom den i



[1] Stället
är ett fritt citat ur Ps. 45, där tilltalsordet Gud
icke förekommer, utan det blott heter »din Guds tron», etc.
Ordet Gud såsom tilltalsord är sålunda en tillsats af Hebréerbrefvets
författare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free