- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
227

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1 - II. Den exegetiska delen af Väktarens artikel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tilldragelsen vid Jesu dop, medan dock redan nästa vers
upplyser, att här är fråga om förklaringen på berget Tabor.
Vore icke ett misstag här af rec. begånget, skulle han
säkerligen, hellre än att hänvisa till den tillbakaskådande
berättelsen i Petri bref, anfört själfva de hufvudställen,
Matt. 17; Mark. 9; Luk. 9, där förklaringen på Tabor
omständligt skildras. Misstaget må vara förlåtligt men
bör påpekas såsom kännetecknande för ett bland rec:s
meningsvänner icke ovanligt sätt att handskas med
bibelverser utan att betrakta dem i deras närmaste sammanhang.
Hvad nu förklaringen på Tabor angår, så har jag
i min skrift visat, att berättelserna om densamma hålla
sig strängt inom messianitetens gräns, och så är äfven
förhållandet med berättelserna om Jesu dop. Vid bägge
tillfällena förkunnar rösten från himmelen, att Jesus är
Messias, Guds son, hvilket, enligt hvad hvarje människa
borde veta, är något helt annat än Gud själf. Hvar rec.
här kan spåra den kyrkliga treenigheten, begriper jag icke.
Måhända är det dock i den fågelgestalt, som visionärt
eller verkligen företedde sig vid döpelsen. Likasom de
talmudiska och rabbinska skrifterna hafva evangelierna
här valt den fridsamma dufvan till symbol af Guds i
människorna och naturen verksamme ande. Jag vill gärna
betvifla, att rec. här föreställt sig en tredje person i
gudomen verkligt förkroppsligad i en verklig dufva. Äfven
för honom torde den ifrågavarande synen hafva en
väsentligen psykologisk och symbolisk karaktär; men i
hvilket fall som helst är jag ur stånd att inse, hvad
bevisningskraft dufvogestalten har för sanningen af
S:t Athanasii symbolum.

I fråga om den helige ande har jag redan ofvanför

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free