- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
230

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1 - II. Den exegetiska delen af Väktarens artikel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

folket aldrig trott, att Jahvehs ande, hans på människorna
riktade och i människorna sig yttrande nåds, krafts, klokhets
och råds ande, vore personligt åtskild från den
Gud, ur hvilken han utgår. Läran om den helige anden,
såsom en annan person än Fadern, var främmande för
den krets, inom hvilken Jesus uppträdde och verkade.
Detta medgifva de ortodoxa själfva. Tänkom oss nu en
judisk skriftlärd, lefvande vid den tid, då nya förbundets
urkunder hunnit samlas och vara tillgängliga. Tänkom
oss, att han med öppet sinne för den nya religionen och
längtande att om henne erhålla noggrann kännedom öppnar
och studerar dessa urkunder, hvilka, såsom varande
de enda tillförlitliga källorna om Jesu lära, tillika måste
hafva till bestämmelse att klart uppenbara såväl skillnaden
som likheten mellan denna och mosaiska religionen
samt föra just en sådan läsare från den senares ståndpunkt
till den förras. Hvad i nya testamentet kan då
öppna hans ögon för kyrkans lära om den helige anden?
Icke de bibelverser, i hvilka anden omtalas i ordalag,
som ej passa på en person; icke de ställen, som nämna
honom midt ibland »opersonliga» krafter och egenskaper
- detta måste min recensent medgifva. Ej heller något
ställe, hvilket omedelbart och otvetydigt förklarar, att den
helige anden är en »tredje person i gudomen», ty ett
sådant ställe, det måste min rec. äfven medgifva, finnes
icke. Hvad som då återstår äro de af rec. åberopade
ställen, i hvilka den helige anden omtalas i personifierande
ordalag. Men de ordalagen äro för den skriftlärde
ej nya; dem igenkänner han från gamla testamentet; dem
är han inlärd och van att betrakta som retoriska eller
poetiska uttryck, och ej såsom något annat. Och då han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free