- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
248

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1 - II. Den exegetiska delen af Väktarens artikel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

»På den dagen skolen I känna, att jag (Kristus) är i min
fader, och I uti mig, och jag i eder», eller Joh. 17: 23:
»Jag (Kristus) i dem (lärjungarna) och du (Gud) i mig,
att de skola vara fullbordade till ett». Lika litet som
man nu äger rättighet att påstå, det nya testamentets
författare velat säga, att en Kristi lärjunge är Kristus
själf, därför att de säga, att Kristus är i honom och han
i Kristus; lika litet kan man påbörda samma författare,
att de, i uttrycklig strid mcd allt hvad de i öfrigt
skrifvit, velat säga, att Kristus är Gud själf, därför att de
säga, att Gud är i Kristus och Kristus i Gud. Detta
måste vara klart för enhvar, som vill göra de nytestamentliga
författarna och deras språkbruk rättvisa. Men -
torde rec. invända - här i Kol. 2: 9 står icke blott, att
Gud är i Kristus, utan att all Hans fullhet, d. v. s. Han
själf bor i honom; här är således en nyansering
i uttrycket, hvilken väl må hafva någon betydelse.
Skulle rec. eller någon af hans andliga fränder verkligen
göra denna invändning, då äro de att hänvisa till Rom.
8: 11, där det heter, att Guds ande bor i oss,
och att Han skall göra våra dödliga kroppar lefvande
för sin andes skull, som i oss bor, ett ännu
expressivare ord likasom ock det
konkreta uttrycket »Guds ande» är mera expressivt än
det abstraktare »gudomens fullhet»). Om nu någon antoge
det vara Paulus’ mening, att hvarje människa,
i hvilken Guds ande innebor, är Gud själf, så ställde han
sig just på samma absurda exegetiska ståndpunkt, som
recensenten.

Det skulle föra mig för långt att kritisera rec:s tvärsäkra
bedyrande, att »all gudomens fullhet» är detsamma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free