- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
250

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1 - II. Den exegetiska delen af Väktarens artikel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

nämligen icke blott, att gudomens fullhet bor i Kristus, utan
äfven huru, nämligen kroppsligt (#########). Om detta
uttryck hos Paulus närmast afser att påpeka skillnaden
mellan Kristi pre-existentiella tillstånd och hans härlighets,
i hvilket senare han – i fullständigaste likhet med hvad
nya testamentet lärer om alla från jordelifvet till
härligheten öfvergående människoandar – är beklädd med en
förklarad lekamen; så häntyder det tillika därpå, att
Kristus på ett begränsad och inskränkt sätt besitter
det gudomliga, att detta hos honom är blott en afglans
(#########, Hebr. 1: 3) af den ende Guds majestät. [1]

Recensenten yttrar vidare: »Aposteln Johannes’
utsago, att Kristus var det eviga lifvet (1 Joh. 5: 11), kan
ej heller förenas med den tanken, att han var blott
människa». – Jesus kallar sig visserligen lifvet och
lifvets bröd, hvilka uttryck retoriskt säga, att han är i
besittning af och kan meddela andra det eviga lifvet. Se vi
nu närmare på det af rec. citerade stället, finna vi dess


[1] Den nytestamentliga
läran, att Jesus efter uppståndelsen
uppfor till himmelen med en förklarad lekamen, är en sträng
konsekvens af läran, att han är människa och äfven i
härlighetens tillstånd ett begränsadt väsen. Sedan emellertid kyrkan
hade stadgat, att Kristus är absolut Gud, så vardt hon
nödsakad att införlifva äfven denna hans kropp med treenigheten,
och således har då, enligt kyrkans lära, med Guds oföränderliga
väsen blifvit, efter Jesu uppståndelse, på oskiljaktigt sätt
förenad kroppen af en mansperson -- låt vara en förklarad
kropp, men likväl en människokropp. Hårdare kunde en oförnuftig
premiss aldrig straffas genom sina konsekvenser. Men
som det finnes intet ondt, som ej har något godt med sig, så
har man ock begagnat sig af denna omständighet för att därmed
stödja den uppfattning af nattvarden, enligt hvilken Kristi
lekamen skall kunna meddelas, emedan den, genom sin förening
med treenigheten blifvit delaktig af dess allestädesnärvaro
(»ubiquitas corporis Christi»).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free