- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
259

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1 - II. Den exegetiska delen af Väktarens artikel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

om Messias, i det han på honom använde ett så brukadt
citat, ty om den nytestamentlige förf:s egen mening är
här uteslutande frågan. Som jag då måste antaga, att
han kände gamla testamentets sätt att nyttja gudsnamnet
i relativ bemärkelse, hade jag desto större skäl att förmoda,
det han själf här vill anse det brukadt på samma
sätt, som han omedelbart därefter på Messias tillämpar
citatets fortsättning: »Därför hafver Gud, din Gud, smort
dig (Messias) med glädjeolja mer än dina meddelaktiga»,
ord, som tydligt nog visa, att han skiljer mellan Messias
och den absolute Gud, som smort honom mer än hans
meddelaktiga. Om jag här, utan ringaste tvingande skäl,
hade gått en motsatt väg och förmenat, att ordet gud
i citatets början vore att taga i absolut bemärkelse, så hade
detta varit liktydigt med att förebrå förf. en grof
inkonsekvens, ty hans bref i sin helhet har Kristi mänsklighet
till förutsättning för sina betraktelser. För den
skull jämför han denna hela vägen igenom med gammaltestamentliga
mänskliga gestalter: med Aron, med Melkisedek, med storheter
af samma ordning. »Men att anställa en jämförelse mellan
det absoluta och det relativa, mellan det oändliga och det begränsade,
mellan Gud och Aron, för att efter många och långa undersökningar komma
till det själfklara resultat, att det begränsade ej kan mäta
sig med det oändliga, att Gud är förmer än Aron – till
slik dårskap har Hebréerbrefvets författare ej gjort sig
skyldig; men skulle visserligen så gjort, om han velat
inskärpa, att Kristus är Gud.»

Detta är den väg jag gått och de motiv, som bestämt
min (med alla vetenskapliga exegeters sammanstämmande)
tolkning af det ifrågavarande stället. Ojämförligt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free