- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
260

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1 - II. Den exegetiska delen af Väktarens artikel - III. Den filosoferande delen af Väktarens artikel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lättare tager min recensent saken. Hans resonemang är
helt behändigt bundet vid tråden af följande slutledning:
1) Kristus är ovillkorligen Gud och människa i en person;
2) i ett gammaltestamentligt citat i Hebréerbrefvet, som
tillämpas på Messias, förekommer ordet gud; 3) ergo kan
detta ord blott tagas i absolut mening, ty Kristus är ju
absolut Gud; 4) men det säges tillika i samma citat, att
Gud smort sonen med olja mer än hans meddelaktiga;
5) ergo är Kristus äfven människa, och Hebréerbrefvets
författare har utan begreppsförmedling och stilistisk öfvergång
– ty hvartill tjänar stil och begrepp hos en
inspirerad författare? – i samma andedrag visat, att Kristus
är både Gud och människa.

Hvar cirkel i bevisningen finnes, torde nu läsaren
själf afgöra. Jag kan finna förlåtligt, att en person, som
i förväg tror på dogmen om Kristi gudom, säger, att han i
Hebr. 1: 8-9 vill finna en antydning på denna sin
dogm. Men om någon säger, att han, vid förutsättningslöst
studium af nya testamentet, här träffat ett ställe, som
klart förkunnar och därmed bevisar bibliskheten af Kristi
gudom, då har han visat sig vara en person med allt för
ringa omdöme för att uppträda som exeget och recensent
af en annans exeges.

III. Den filosoferande delen af Väktarens
artikel.
Benämningen »filosoferande», som jag åt denna
gifvit, torde synas oegentligt, men jag har valt den för att
beteckna hvad min rec. försökt, icke hvad han åstadkommit.
Det blir nämligen min ledsamma uppgift att ådagalägga,
att rec. här framalstrat ett högst bedröfligt nonsens,
ovärdigt att upptagas till skärskådande, om det ej vore så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free