- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
267

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1 - III. Den filosoferande delen af Väktarens artikel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

begagna sig af hvilket parti som helst och för
hvilken oförnuftig lära som helst. »Arma, blinda otro»,
skulle en gammal isländsk odinspräst kunnat utropa, »du kan icke
förklara den underbara företeelse hos dig själf, hvilken
kallas lif, och likväl förnekar du icke lifvet, utan tror
därpå. Har du då rätt att förkasta den heliga lära, det
underbara mysterium, att Heimdall var son af nio jungfrur
– har du rätt att förkasta denna lära, blott därför
att den är dig oförklarlig? Lifvets tillvara strider icke
mot vårt förnuft, det är öfver vårt förnuft. Så ock
dogmen om Heimdalls födelse af nio jungfrur». På
samma sätt kan katoliken försvara sin lära om jungfru
Marias obefläckade aflelse, bramanen sina vidunderliga
gudasagor. Om nu rec. nödgas medgifva, att argumentet
icke har ringaste bindande kraft i odinsprästens, bramanens
eller katolikens mun, så måste han väl göra samma
medgifvande om samma argument, när han nyttjar det
själf. Äfven om man antoge, att den sak, som rec. vill
med detsammas användande försvara, vore den obestridligaste
sanning i världen, så ökade detta icke bevisningens
styrka, utan rec. hade då för en god sak användt
ett odugligt skäl.

Jag vill nu visa, att den af rec. uppställda analogien
i själfva verket är en falsk analogi. Lifvet framstår
för oss såsom ett omedelbart faktum, man behöfver
icke tro dess tillvaro, man vet den. Treenigheten
däremot framstår alldeles icke såsom ett faktum, utan som
ett obevisadt och (äfven enligt hennes anhängares
medgifvande) obevisligt påstående, om hvilket man,
innan det blifvit närmare pröfvadt, på sin höjd kan säga,
att det möjligen är sant, möjligen osant. Att hafva påpekat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free