Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Genmäle till ”Väktaren”. Bilaga 1 - III. Den filosoferande delen af Väktarens artikel
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
denna grundolikhet mellan den supponerade analogiens
korresponderande membra är redan att hafva kullkastat
henne. Vidare framträder lifvet, såvidt vi känna det
genom oss själfva, såsom en i sin mångfald motsägelselös
organisk enhet, medan det obevisade påståendet (dogmen),
när det granskas, visar sig innebära oförsonliga
motsägelser, på grund hvaraf förnuftet är nödgadt att
förklara dess innehåll för omöjligt. »Men», torde rec. och
andra med honom invända, »det är icke lifvet såsom
omedelbart faktum, hvilket jag jämfört med treenighetsdogmen;
det är det underbara, det mystiska, det oförklarliga
i lifvet, som jag jämfört med det oförklarliga, det
mystiska i treenigheten; kan jag, utan att vara oförnuftig
tro på det underbara i det förra, så kan jag äfven, utan
att vara oförnuftig, tro på det underbara i den andra.
Det är denna analogi jag uppställt, och den är riktig.»
Icke heller den är riktig. Om något oförklarligt
finnes i lifvets företeelse, så är detta oförklarliga bundet
vid lifvets otvifvelaktiga faktum. Det oförklarliga i
treenighetsläran är däremot bundet vid det obevisliga
påståendet och framträder i formen af oförenliga motsägelser.
Vidare är att märka, det jag egentligen icke har rättighet
att tala om något oförklarligt i fråga om lifvets företeelse,
utan blott om något hitintills icke förklaradt,
emedan jag omöjligen på förhand och utan afgörande skäl
kan påstå, att lifvet äger ett innehåll eller står i relationer
som det mänskliga förnuftet aldrig varder i stånd
att fatta. Ytterligare är det tydligt, att om jag
öfver hufvud kan tala om något ännu oförklaradt i lifvets
företeelse, så sker det blott, emedan jag vet, att detta något,
som är oförklaradt, är (såsom det omedelbart förnumnas
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>