- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
278

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 2. Genmäle till herr Biskop Beckman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

väsende, förhållande sig till Fadern, som källsprånget
till källan, såsom strålen till ljuset, hvarifrän den utgår
(sid. 140).* Ursprunglighet kan således endast tillerkännas
Fadern, och härleddhet måste utsägas om Sonen. Med denna
förklaring har eller anser sig biskopen hafva gifvit Jesu
ifrågavarande ord deras fulla rätt.
Å andra sidan är Sonen dock, enligt hr biskopen,
Gud i lika egentlig mening som Fadern, emedan - »för-
hållandet af ursprunglighet och härleddhet är ingen
åtskillnad i väsende.» Med denna sats beträder hr biskopen,
såsom man finner, spekulationens fält och gör på detta en
upptäckt, ägnad att väcka andra teologers förvåning.
Ursprunglighet eller, hvad som är detsamma, absolut
själfständighet (aseitas) - det att hatva sin grund i sig
själt, att icke leda sitt ursprung frän något annat och
icke bero af något annat - har hitintills af filosofer
och teologer ansetts såsom det första af de gudomliga
attributen: såsom just det; hvilket betecknar Guds
singularitas och incomparabilitas, såsom den Hans väsendes
grundegenskap, hvars stämpel alla Hans öfriga egenskaper
bära och genom hx-ilken allena de äro möjliga. I det

* Dessa bjidliga föreställningar äro, i förbigående ~agdt,
icke biskop l3eckmans enskilda tillhörighet, och för en sådan
har han ej heller utgifvit dem. De 1)egagnades redan af Praxeas
och Tertullianus, som båda, ehuru i olika mening, kallade Kris-
tus »fontis fluvium» och »solis radiurn»; de upptogos därefter
af Athanasius (Yi)rationes contra Aria nos II, 33, 41; III, 13
m. fl. ställen) och ansågos af honom vara det fullkomligt ade-
kvata uttrycket för treenighetsförhällaudet och så nödvändiga,
att man utan dem ej kan få ens en dunkel föreställning om
Guds väsen. Men redan Gregorius Nazianzenus, en annan
ortodox skriftställare ocli Athanasius’ yngve samtida, uttalade
betänkligheter mot dessa hilders riktighet o~sih befarade, att de
kunde föranleda svåra villfarelser. Det hafva de ock gjort från
ortodox ständpunkt sedt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free