- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
285

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 2. Genmäle till herr Biskop Beckman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

athaniasianska kyrkoläran. Då han nämligen yttrar, att
»viljan, likasom hvarje annan gudomlig egenskap eller
funktion, finnes hos Sonen såsom af Fadern gifven»
(sid. 58), samt att »Guds varande eller gudomsfullhetens
inneboende i Kristus äger rum hvarken genom en fysisk
eller metafysisk nödvändighet, utan till följe af ett
gudomligt rådslut», så har han därmed uttalat en åsikt,
som är till den grad stridande mot det athanasianska
treenighetsbegreppet, att den kan kallas själfva
centralpunkten i arianernas och semiarianernas
gudsuppfattning. Man kan säga, att den innersta
skiljaktigheten mellan dessa system, hvilkas kamp så
länge skakade världen, ligger just i frågan, huruvida
Sonen besitter de gudomliga egenskaperna lika
ursprungligt som Fadern, eller om de äro honom af
Fadern gifna - huruvida, med andra ord, man skall tänka
sig Sonen såsom son och Gud genom en Faderns absolut
fria viljeakt eller genom en naturnödvändighet i det
gudomliga väsendet. Athanasius och hans anhängare
ställde sig lika afgjordt på den senare stånd-unkten
som hans motståndare på den förra. Han förklarade, att
naturnödvändigheten är före och öfver viljan; att lika
litet som det beror på en Guds viljeakt, att Gud är god
eller rent af att det gifves en Gud, lika litet beror
det af en viljeakt, att Han är fader. God är Han, enligt
Athanasius, i sin natur, i sitt väsens lag, och fader är
Han likaledes af samma inre nödvändighet - »till sin
natur och icke på grund af ett beslut är Han fruktbar
och födande, på samma sätt som ljuset är utstrålande.»
Ja, Athanasius tillspetsar sin åsikt därhän, att han
förklarar, det man icke kan tala om en vilja hos Fadern
utan genom logos, Kristus, som just är Faderns lefvande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free