- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
305

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

i vaggan af elände, andra af en tarflig bärgning, andra
af öfverflöd; några inträda i jordelifvet med bristfälliga
och vanskapliga kroppar, andra däremot med felfria och
sköna. För att förklara och rättfärdiga denna olikhet,
som syntes strida mot Guds rättvisa med andra ord:
för att kunna betrakta olikheten i yttre villkor som
hvilande på en moralisk grund och härfluten ur de skapade
väsendenas själf bestämmelse, antog man, att människoandarna
före den jordiska födelsen mer eller mindre missbrukat sin
frihet. Detta antagande utbildade sig till tvenne på
pre-existenstron gemensamt grundade, men sins emellan
afvikande föreställningar. Den ena, hvilken sedermera
upptogs och utvecklades af den äldre kyrkans förnämste
tänkare och skriftställare, Origenes, förutsatte, att
andarna, såsom relativt fria väsen, kunna äfven i en rent
andlig existensform synda. Det missbruk af friheten för
hvilket de i sinnevärlden varda straffade, har enligt denna
föreställning redan i idévärlden timat. Den andra
föreställningen hvilade däremot på det antagande, att
förbindelsen med den icke-gudomliga materien, föreningen
med »köttet» är villkoret om ej för syndens möjlighet,
så dock för hennes verklighet. Denna förbindelse äger
redan i embryot rum. Och då anden så lydde den äfventyrliga
slutledningen - är, såsom ande, ett tillräkneligt väsen och
från sin första beröring med materien undfår en retelse till
synd, så måste i de fall, då han från födelsen företer sig i
en bristfällig kropp, en synd ägt rum redan i det första, i
moderlifvet sig utvecklande skedet af hans förening med
köttet, ty straffet, som de medfödda kroppsbristerna
innebära, måste vara det efterföljande, men synden, livars
frukt straffet år, det föregående.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0305.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free