- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
306

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Förmodligen utan att syssla med det skiljaktiga
dessa åsikter, fastböll folktron deras gemensamma grundval,
pre-existensen, och deras gemensamma slutsats, att särskildt
de kroppsliga lytena äro straff för synder, begångna
af anden före den jordiska födelsen. Det år på grund af
denna föreställning författaren till »Vishetens bok» låter
Salomo säga, att emedan han är en »god» ande, »kom han in
i en obefläckad kropp». Det är tydligen samma föreställning
till hvilken Josephus vädjar, då han påminner sina olycksbröder,
att »de rena andarna, som foga sig den gudomliga skickelsen,
skola efter tidernas kretslopp åter nedsänkas att bebo skuldfria
kroppar». Och det är påtagligen samma foiktro, som möter oss hos
Jesu lärjungar i 9:de kapitlet af Johannesevangeliet, där de
rörande en blind född, som af Jesus botas, ställa följande fråga
till honom: »Rabbi, hvilken hafver syndat, denne eller hans
föräldrar, att han skulle födas blind?» Att lärjungarna såsom
möjligt förutsätta, att den blindfödde för någon af honom själf
begången synd blifvit straffad med blindhet, framgår oemotsägligt
af deras fråga. Att de tänkt sig synden såsom det föregående och
straffet såsom det efterföljande, har icke ens någon af ortodoxiens
svagast begåfvade skrifttolkare tagit sig för att betvifla.
Men däraf följer ovillkorligen, att lärjungarna trott, att den
blindföddes ande kunde före hans födelse genom någon synd hafva
ådragit sig det straff, hvarmed han födelsen blifvit hemsökt.
Denna föreställning må synas underlig, men hon var, såsom vi sett,
utbredd bland judarna på Jesu tid, och det är således icke
förvånande att finna henne bland hans lärjungar. Stället har sin
fullständiga, men också enda giltiga förklaring i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free